NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har fått ett hål på min högra yttre drivknutsdamask. När jag läser lite så hittar jag att man ej ska separera drivknuten från axeln. Är det någon specialknut på denna modell, eller har jag missuppfattat det hela? På andra bilar har jag försiktigt knackat lös knuten från axeln vid damaskbyte.
Lite det som var min fråga =)

Nä men i Vida så står det "Yttre drivaxelknut får ej tas isär." och "Obs! Ta inte isär yttre knuten" under borttagning av damasken. Enligt "manualen" så verkar man ska ta bort den inre knuten, och sedan trä damasken in bakvägen.

Jag har som sagt gjort det på andra bilar, och det har fungerat bra. Min fråga är alltså, skiljer sig designen på V50 drivknuten från det generella utförandet? Vad jag förstår på Agneo så verkar det inte vara så.
Asså bara en fråga.. hur har dom tänkt att du ska få bort damasken annars ? fan knappt att man får på damasken på axeln efter :D

In med en skruvmejsel och sära på låsringen bak bara sen är det bara ta bort den.
Har nu bytt de inre nu på min V50 06 så det är väl snart dax för de yttre. Jag undrar vari ligger svårigheten att sära på den yttre knuten när även Haynes säger att man inte skall sära knuten. Denna låsring som sitter bak och det är? Kommer allt ut i sina beståndsdelar eller....

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]