NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yeenki
Ja då var kunskaperna slut.Jag har problem med att min v50 regenerering görs var 16 mil.
Har byt tryckgivare till partikelfiltret samt partikelfilter och övriga givare,men regenerering
ske ändå var 16 mil.Har varit och uppdaterat min styrbox på Skobes,men utan resultat.

Är det någon här som har kunskap,eller evt förslag på problemet så är jag mycket tacksam.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det kanske är nåt med antingen ADM (additivtanken/pumpen) eller något tryckrelaterat som spjället på insuget eller så kanske den sotar så pass att det faktiskt behövs? Spridare/egr?
av timebandit
Fler dumma frågor då. Du har nollat räknaren för partikelfiltret när det byttes? Bilen måste veta att det är bytt.
av yeenki
kvillebäck skrev:Kanske dum fråga men har du rätt klassning på oljan?

Ja det är rätt klass på den.

Tack för ditt svar.
av yeenki
timebandit skrev:Fler dumma frågor då. Du har nollat räknaren för partikelfiltret när det byttes? Bilen måste veta att det är bytt.

Filtret är nytt och räknaren nollad.

Ny programvara från Volvo

Tack för svaret.
av yeenki
TommyP86 skrev:Det kanske är nåt med antingen ADM (additivtanken/pumpen) eller något tryckrelaterat som spjället på insuget eller så kanske den sotar så pass att det faktiskt behövs? Spridare/egr?

Har kollar dessa grejor,men det verkar funka.

Får göra en andra koll på EG eren.

Tack för svaret.Kom gärna med mera. :-)-)
av Pycke
Jag har samma problem som du.
Efter byte av partikelfilter så körde jag iaf drygt 30 mil innan den regenererade första gången. Fyllde även aditiv och bytte tryckgivare samt nollade räknaren för partikelfilter. Nästa gång blev det ca 15 mil och nu ligger det alltid mellan 6,5 till 8 mils intervall.

Givaren för partikelfiltret är aldrig över 100hPa förutom i omkörning i uppförsbacke och ligger normalt vid 100km/h på mellan 15-30hPa

Har 2 mil enkel till jobbet varje dag och kör minst en 6 mil enkelresa/vecka men även längre sträckor ngn vecka då och då ner till släkten. En resa på 75-110 mil enkel. Inga problem med diesel i oljan. dock tråkigt med den höjda förbrukningen som följd. Min fundering som återstår är som jag läste i en annan tråd om det kan vara caten som gör att regenereringarna inte bränner ur filtret ordentligt men tillräckligt för att den inte ska fortsätta regenerera? Tempen ligger på 400-600C vid regenerering. Den ligger på högre temp vid mer gaspådrag tex vig körning i lång uppförsbacka på landsväg ligger den oftast över 600C.
av timebandit
Läste i vida osv och orsaker till att dpf täps till för ofta kan vara: slitna kolvringar, egr som inte fungerar som den skall, läckande spridare.
Spridarna mår säkert inte helt bra på många bilar men frågan är hur mycket dessa faktiskt påverkar?
Egr kan nog påverka relativt mycket. Ett byte eller rengöring skadar nog kanske inte. Är på G att rengöra min egr men får fasen inte loss den undre jäkla skruven.

Tryckgivaren kan man dessvärre inte lita så mycket på. Trots konstanta regenereringar så visar fasen inte givaren att det är illa med filtret. Så den kan alltid vara bra att prova byta med en annan ny eller begagnad i felsökningssyfte.

Hur vida faktiskt katten kan påverka dpf är väl också en väldigt bra fråga. Mer info om just detta tack :)
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kolla så att spjällen funkar i insuget. Har sett alltför många bilar haft problem med dessa. Och avgaserna blir inte varma nog om inte dessa spjäll funkar som de ska under regenereringen. Och man får inga felkoder heller. Oftast är kuggen slut i det som sköter intercooler bypassen.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]