NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bergstrollet
Hej!

Jag har sökt i forumet och på Internet men inte lyckats hitta någon information. Har Volvo S40 1,8f (2006)

Missljud i motor som med all säkerhet kommer från drivrem och spännrulle. Vill byta det här själv och har gjort något liknande tidigare då jag bytte generator på Volvo V50 2.0D.

Har haynes bok, men där står det enbart hur man byter drivremmen. Hur går man tillväga när man byter spännrullen? Hur sitter spännrullen fast?
Lossas den uppifrån eller görs det lättast underifrån eller genom att ta bort däck/hjulkåpor?

Kan någon beskriva hur man bäst gör det här steg för steg. Eller finns det någon bra länk till någon annan tråd?

Hälsningar
Jimmy
av Perra_367
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut, men jag hade loss generatorremmen på en Toyota Yaris för ett tag sedan och där fanns det en spänn-anordning/justerskruv på själva generatorupphängningen. Gången var att man först lossade en eller två större "bultar" för generatorn, därefter släppte på justerskruven tills man kunde plocka av generator-remmen, omvänt vid montering, kanske är liknande?
av Bergstrollet
Nu visade det sig att generatorn lagt av. Det var förmodligen generatorn som missljudet kom ifrån.
Den laddar bara 12,4 när jag mäter över polerna.

Några bra tips inför bytet. Kommer ihåg att det var otroligt trångt senast. Är det bättre att skruva bort hjulet och plastkåpan för att komma åt bättre?
av andy78
Bergstrollet skrev:Nu visade det sig att generatorn lagt av. Det var förmodligen generatorn som missljudet kom ifrån.
Den laddar bara 12,4 när jag mäter över polerna.

Några bra tips inför bytet. Kommer ihåg att det var otroligt trångt senast. Är det bättre att skruva bort hjulet och plastkåpan för att komma åt bättre?
Ska du köpa en ny generator eller lämna in den för renovering?
Jag har köpt en ny generator

1. Tog bort däck och skärmskydd
2. Tog bort underredsskydd
3. Monterade bort Ac-kompressor (5 skruv)
4. Tog bort AC-rem genom hjulhuset
5. Skruvade motsols på spännrulle och tog bort drivrem
6. Monterade bort spännrulle (var lätt att komma åt uppifrån)
7. Tog bort skruvarna som höll generatorn, tre stycken (svårt att komma åt de två elkontakterna
8. Drog ner generatorn underifrån (svårt att få ner den, fick skruva bort ac-kabeln och trixa lite)

Stötte dock på problem när jag skulle skruva ihop sakerna. Den drivrem jag köpt var för kort (1306). Var hittar jag en drivrem som passar till den uppdaterade spännrullen? Hittar inga längre remmar på Internet.

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]