NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ted92
Hej, jag har köpt en Volvo v50 t5 -04. Jag kan börja med att jag är extremt dålig på bilar, jag har fått ett problem med bilen för 100:de gången så börjar bli lagom trött på denna skrothög till bil. För ett par månader sedan så lämna jag in den till verkstad där dom kollade felkoder på bilen där hittar dom en kod som heter 280c dom tog bort felkoden och bilen gick ganska bra tyckte jag. Förra veckan började motorlampan lysa så jag kör in den igen och samma felkod är kvar alla andra felkoder som låg på bilen var helt borta där fanns bara den kvar. Bilen går hackigt och ibland så reagerar inte bilen när man trycker på gasen. Min sambo har även fått motorstopp när hon körde i runt 70 och skulle motor bromsa ner till 50.
har ni några tips på vad felet kan vara mekanikern visste inte riktigt vad det var dom tipsa mig att jag skulle hela i STP i tanken.

Automatväxellåda
Gått cirka 18000
-04
av Pippolei
Felkoden verkar peka på att Bränsletryckssensorn är kass.
Jag hade bekymmer med min V50 T5:a som ryckte enormt mycket ibland vid gaspådrag, allt detta försvann efter jag bad volvo byta sensorn.

Dock har jag aldrig fått motorstopp eller dylikt, utan bara väldiga ryckningar när bränsletrycket blivit för högt.

Problemet försvann efter sensorn byttes och läser man på om T5:or som rycker finns det mängder att läsa på nätet och det pekar väldigt ofta på bränsletryckssensorn.
av Pippolei
1600:- har jag bestämt för mig att volvoverkstaden tog för bytet av sensorn, varav 1000-1200:- var för arbetet.

Är man lite småhändig klarar man bytet själv genom att bara lossa en torx-skruv och blöder ut bensin innan man sätter i den nya sensorn (finns utförliga trådar om hur man går tillväga).
av ted92
Tack för snabbt svar :D ska åka till bilia i morgon. jag har tänkt göra en uppdatering på växellådan och motor. har du gjort det på din ? :) ska även kolla upp det med bilia i morgon med Bränsletryckssensorn.
av Pippolei
ted92 skrev:Tack för snabbt svar :D ska åka till bilia i morgon. jag har tänkt göra en uppdatering på växellådan och motor. har du gjort det på din ? :) ska även kolla upp det med bilia i morgon med Bränsletryckssensorn.
Kul att du frågar just det!!!

Några dagar efter att jag bytt bränsletryckssensorn så ryckte inte bilen längre men bilen har börjat växla sämre (inte mycket men lite småstörigt), särskilt med kall motor/växellåda.
Så nu har jag bokat tid för oljebyte/spola växellådan och skall se till så att de nollar och kör adaption eller vad det kallas.

Detta skulle Volvo verkstaden ha 2 600:- för.
av ted92
Pippolei skrev:
ted92 skrev:Tack för snabbt svar :D ska åka till bilia i morgon. jag har tänkt göra en uppdatering på växellådan och motor. har du gjort det på din ? :) ska även kolla upp det med bilia i morgon med Bränsletryckssensorn.
Kul att du frågar just det!!!

Några dagar efter att jag bytt bränsletryckssensorn så ryckte inte bilen längre men bilen har börjat växla sämre (inte mycket men lite småstörigt), särskilt med kall motor/växellåda.
Så nu har jag bokat tid för oljebyte/spola växellådan och skall se till så att de nollar och kör adaption eller vad det kallas.

Detta skulle Volvo verkstaden ha 2 600:- för.
exakt samma sak med min växellåda nu den kan kännas lite små ryckig vid låga hastigheter när motorn är kall. fast oljan såg bra ut på min så ska testa att nolla den och köra den senaste uppdateringen samtidigt som dom byter bränsletrycksensor. Får hoppas på det bästa. Jag har haft problem innan med brommsoket vänster bak att det har kunnat ligga emot emellanåt , så när jag körde runt 110 i en uppförsbacke och den låg emot så kunde växellådan smälla till rätt rejält. För den ville växla ner då det blev betydligt tyngre för motorn att hålla hastighet.

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]