NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ubbe850
Min Volvo V50 D2 MY11 har gått felfritt dom första 10.200milen, men nu blir motorn orkeslös när man kommer upp i 90km/h och förblir så även i lägre hastigheter. Startar jag om motorn går den precis som vanligt så länge jag håller mig under 90, men efter 90 går den in i sparläge oavsett vilken växel eller varvtal motorn har. Inga varningslampor eller meddelanden kommer upp förutom att den ska servas.
Är det någon som har råkat ut för det här eller har någon teori om vad det är för fel?
av flub
Låter lite som samma fel som jag har.
Men du får inte upp "Försämrad motorprestanda"?

Kan vara bränslefiltret som börjar bli lite igensatt. Den ska väl bytas först på 12kmil så har du kört med 0K-diesel är det inte omöjligt att det är det som är felet.

Jag har som det verkar problem med difftryckgivaren till partikelfiltret. Men har inte lyckats fixa det ännu.

Tillslut har jag alltid fått en felkod på bilen. Det borde ni också få. Om ni kan läsa ur det så är det nästan smidigast att vänta på den.
av ubbe850
Nej, det står inte ens "Försämrad motorprestanda". Jag tankar mest på ST1 (vet inte om det är RME i deras pumpar) och Volvos egna Tanka (som får sitt bränsle från OK/Q8 tror jag).
Jag har tyvärr inte tillgång till någon felkodsläsare utan hoppas på hjälp av någon med mer erfarenhet.
Senast redigerad av 1 ubbe850, redigerad totalt 0 gånger.
av Perra_367
Gör dig själv en tjänst och investera i en felkodsläsare, den kommer att spara dig pengar, jag lovar! Kan bilen tala om för dig vad den tror att det är för fel så skall man ju använda det. Två alternativ:

1. Mini. Köp en OBD2-wifi/bluetooth-dongle. Pris: c:a 200:-. Denna har funkat för mig: http://www.ebay.com/itm/351396863499?_t ... EBIDX%3AIT
Har även köpt billigare ELM327 där det verkar vara marginellt ändrad formfaktor så att OBD-kontakten inte riktigt passar. Men ovan länk funkar alltså i min. Denna räcker för att läsa de vanligaste felkoderna (framför allt de som kommer från motorn). Du kan även nollställa dessa felkoder.

2. Maxi. Köp hem Kina-VIDA. Pris c:a 1.000:- Du får då även instruktioner, reservdelsregister med mera och kan kan läsa felkoder och ganska mycket mera från bilens alla system. En lite chansning är det då Kina-VIDA varierar i kvalitet, läs in dig på "användarrecensioner" och ta från någon som säljer många och har goda recensioner. Tar mera tid att installera, lära sig använda, men ändå värt det om du tänker meka lite mera.
av Perra_367
Precis, uppfattar att många gillar "Torque", jag föredrar "OBD Fusion", mest tycke o smak som skiljer.

De flesta/många felkoderna är standardiserade - dvs samma koder för samma typ av fel. Exempelvis, lågt bränsletryck, inloppstryck under förväntat med mera.

Det är bara att söka på nätet, du kan vara säker på att någon har haft felkoden innan du har haft den, se du får nästan alltid något att gå på för att söka vidare.
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]