NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidmerkell
Har en V50 2.0D my04:a

Nær det regnar eller ær fuktigt ute vill den inte starta. Inte alla gånger med vældig ofta.
Låser upp, stoppar i nyckeln och vrider runt. Det klickar lite i relæna och blinkar i displayen ( Ljuset i instrumentpanelen førsvinner så det indikerar væl lite spænning)
Det slutar alltid med att ja måste rulla igång den eller få starthjælp.
Det hær felet har førføljt mig och bilen i øver ett år snart.

I februari/mars var den inne på volvoverkstad med føljande fel.
*Startar inte
*Felkod i display: Nyckelfel
*Vænster xenon lyser inte
Det løste sig nær de fick bytt en hjærna som matade till ena ballasterna, som i sin tur størde ut tænningslåset.
Kostade "bara" 10`000 inkl arbete

Satte i nytt vatra batteri høst 2014 ( Det har varit med om ganska många urladdningar till idag.)
Spænningen vid tomgångskørning ær ca 13,8 V om jag inte minns helt fel.
Får aldrig felkoder nær jag kør. Førutom service och backsensorn.

Hoppas någon vænlig sjæl kan hjælpa mig med detta. Har det mesta av uppgifter och sækert mer jag har glømt att notera.
Ber om urækt før æ och ø. Bor i norge och har norskt tangentbord.
av dieselputte
Kolla startmotorn, kanske blir överslag i den vid fuktig väderlek. Använd sökfunktionen och sök "startmotor" i undertavlan för c30 v50 etc , har för mig en del har haft startproblem och att det berott på dålig startmotor.

Finns även nån som fått batteriet urdraget av styrservot som ligger direkt anslutet via en 80 A säkring. Vatten kan samlas i kontakten som är öppen uppåt.

Eller så är det så illa att batteriet blivit skadat av djupurladdningar.
av arvidmerkell
dieselputte skrev:Kolla startmotorn, kanske blir överslag i den vid fuktig väderlek. Använd sökfunktionen och sök "startmotor" i undertavlan för c30 v50 etc , har för mig en del har haft startproblem och att det berott på dålig startmotor.

Finns även nån som fått batteriet urdraget av styrservot som ligger direkt anslutet via en 80 A säkring. Vatten kan samlas i kontakten som är öppen uppåt.

Tack før tipsen. Får børja med felsøkning av de sakerna du har kommit med.

Læste i en del andra trådar om startmotor igår, men det låter mer som det ær batteriet eller något som stjæler strøm.
av arvidmerkell
dieselputte skrev:Kolla startmotorn, kanske blir överslag i den vid fuktig väderlek. Använd sökfunktionen och sök "startmotor" i undertavlan för c30 v50 etc , har för mig en del har haft startproblem och att det berott på dålig startmotor.

Då har felsøkningen børjat. Igår hørde jag at en slump att det klickade i relæboxen under motorhuven nær jag hade låst bilen.
Gungade på den med ett stadigt grepp i den ena railen på taket. Klickingen fortsatte så øppnade huven och tog i ledningen som går från relæboxen, med resultatet att klickingen upphørde. Gjorde det ett par gånger och det klickade av och på men vid senare anledning klarade jag inte av att återskapa problemet.

Fick pris på ny ledningsmatta av nybergsbil 10700:- plus arbete.
Børjar nog med att klippa upp isoleringen och se om några av kablarna har brott eller skavsår.
Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]