NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1000211
Växellådan låter som ett mycket dåligt hjullager!! Har precis bytt urtrampningslager och kopplingskit och skruva dit allt igen och trodde att jag löst problemet med oljudet från växellådan för jag trodde att urtrampningslagret hade rasat, men så var inte fallet.
När man kör låter det på 1,2,3,4 men inte på femman, mest på 2,3,4. Låter inget när men trycker ner kopplingen eller i fri läge. Ljudet är en blandning mellan dåligt hjullager och sten mellan bromssköld och bromsskiva.
Jag tror att lagret på ingående axel (den som kopplingslamellen sitter på) är dåligt?
Har detta hänt någon annan och vad gjorde ni då???
Har en V50 2.0D med växellåda M56, tillverkad 2005-07. ca 22.000mil

Hitta ett "dunder" medel för att slippa riva hela bilen igen men dessa brukar ju vara bullshit bara, eller vad tror ni?! http://www.rvs.se/
Eller köpa en begagnad växellåda för en 4.500-10.000kr som jag sett på skrotarna.
Eller jag river växellådan själv och hittar felet och sen köper ny del. Om det nu går att köpa ny del någonstans.
Eller lämna in växellådan för hel renovering max 10.000kr.

Här får ni lyssna på min växellåda hur illa den låter. http://1drv.ms/1Vo4FaD

(mitt första inlägg :D )
Senast redigerad av 1 Kenneth1975, redigerad totalt 0 gånger.
#1000269
Jag är verkligen ingen expert på växellådor men jag är rätt säker på att ett s.k. "dundermedel" garanterat inte löser ditt problem. :shock: Skulle nog bege mig till en verkstad ganska omgående för en vidare analys. :!:
#1000373
Har själv haft nere M56-låda och bytt lager på min diff, det var helt görbart med lite tålamod. Det blir ett steg mer komplicerat om man skall byta på alla axlar, men det borde gå det också med lite tålamod. Bra bilder hittar du antingen i min tråd, eller här:

http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=9469
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/64 ... d-install/

Om du skulle få för dig att riva låda och byta lager? Det här är mina anteckningar över vad som sitter i lådan.

KOYO HI-CAP 32005JR-N, 2st
SKF 32006X/QCLN, 2st
KOYO HI-CAP 32007JR/2YD, 1st
KOYO HI-CAP 30206JR, 1st (pinion lager)
SKF 32008X/Q, 2st (diffen)

Kolla också denna google-cachade tråden (kan ju hända att den försvinner med tiden). Det är här jag hittat infon (ovan) om vilka lager som är monterade. Troligtvis gäller detta för 850, men jag ser ingen anledning att det skall vara annorlunda på V50:in, men en liten brasklapp läggs in för detta.

http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se

Lycka till!
#1000466
Svar efter ordning folk svarat:
Dundermedlet blir nog inget av, får bita i det sura äpplet och börja riva lådan.
Har M56! Eftersom jag redan har tagit bort vxl från bilen och bytt koppling!
Svänghjulet kolla jag och det var inom alla toleranser och ytskicket var mycket bra.
Och du Perra kolla jag faktiskt ditt isärtagande av vxl innan i det fina vädret som du gjorde utomhus. Tur det inte regna :lol:
Men de andra sidorna var mycket intressanta! Är egentligen bara att läsa av siffrorna på lagret eller mäta av det för att hitta nytt, inte så svårt egentligen att hitta nytt.
Det verkar som det är bara är aluminium höljet mot motorn som skiljer sig mot 850 och andra och inte insidan?
När jag nu ska riva vxl vet jag inte?! Är i en depression nu när man fick veta att jag har gjort ett ogjort arbete att ta ner vxl och inte löst problemet. Så det blir att samla krafter till det ska göras igen.... Och använder inte bilen så mycket just nu.
#1000533
Hej igen,

Utomhusdemonteringen var inte jag, utan en länk som jag använde som inspiration innan jag rev min låda. Här ser du lite bilder från när jag rev min.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 30#p962422

Det som skiljer (relativt 850) tror jag är en av växelförarna, för att kunna sära på locket så skall man slå ut en sprint i var och en av dessa.

Japp, surt att behöva göra om jobbet, "been there, done that"! Går lite fortare andra gången. Glöm inte att kolla packboxen för vevaxeln om du ändå har grejerna nere. Vidare så tror jag att det kan vara idé att hellre byta ett lager för mycket än ett för lite..
#1000712
Tack Perra för mer info.
Skall denna gång byta allt som kan kännas misstänkt fel!!! Vill inte ta ner vxl igen, har inte tid helt enkelt!!
Kommer börja jobbet om en månad eller nått och kommer ta massa bilder och skriva en faktabok här sen vad som jag gjort.

Är det någon som har lyssnat på det hemska ljudet från filen???
#1000730
O fy fan... Det där lät inge roligt.. Hoppas verkligen att allt är helt i lådan, det lär du ju märka när du delat den..

Kanske till och med får en indikation via oljan, men eftersom du redan haft denna ur så antar jag att oljan så ok ut..

Helt klart olika ljud vid acceleration och decceleration..
#1000733
Vill du lägga lite tid på det så kan du analysera ljudet i "Sonic Visualiser", kan förmodligen kolla hur många pulser du har per sekund och på så sätt komma fram till om det är synkront med motorvarvtal eller mer mot hastighet.. Fast å andra sidan skall du nog dela den och bedöma status innan du beställer prylar, det hade nog jag velat göra iallafall..

Mitt difflager var inte i närheten av att låta lika hemskt..

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]