NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Imorse var jag och fick min första service gjord på T5an. Jag vet sen innan att volvo inte direkt är billiga på service sidan. Bilia tog iaf 2961 kr för 5.5 liter Mobil 1 helsyntet och ett oljefiter samt ett nytt microfilter.

Jag gjorde i sann journalist anda en rund ringning till alla volvo verkstäder i skåne och Bilia låg faktiskt i underkant.

Jag är bra nyfiken på vad ni andra ute i vårt avlånga land får betala, så vet man om man behöver lämna skåneland för att hitta vettiga service priser :wink:

I jämförelse med min fd Bmw 330 Ci som rymmer 6,5 liter olja + filter istället så var deras oljeservicepris på 1350 kr riktigt överkomligt. Microfiltret på Bmw låg på ca 400 kr så totalt 2000 kr inkl allt brukade jag få betala. Detta priset hade man dessutom 10% rabbat på via Bmw club sweden.

Jag vet att placeringen på microfiltret på v50n är lite marigt, men jag har dock ändå svårt o förstå att de skall behöva kosta en hel tusenlapp till på en volvo verkstad.
av Doby
Rejmes i Linköping tar ca 3300 kr. Grannen tar 2400 kr. Ej auktoriserad för garantireparationer men vem bryr sig när det är ett oljebyte och några filter som ska bytas....
av dali
På min S40 T5 hann jag bara med 4000-mila och den gick på 3178 kr, av det var 1970 arbetskostnad, 759 olja, resten oljefilter, kupefilter och lite småplock.
av Frigge
Doby skrev:Rejmes i Linköping tar ca 3300 kr. Grannen tar 2400 kr. Ej auktoriserad för garantireparationer men vem bryr sig när det är ett oljebyte och några filter som ska bytas....

Du kommer bry dig den dagen du behöver utnyttja maskinskadeförsäkringen :roll:
av sportmomentum
Jag förmodar att det är lite kontroller som bör göras i samband med Servicen. Motorolja och oljefilter original är ju inte dyrt. Frigge har rätt i att man liasom förverkar Garantin genom att inte serva hos Volvoverkstaden. Inte hela sanningen dock enligt EU-beslut men det går iallafall lättare om man kommer överens med sin verkstad. Arbetskostnad varierar i hela Landet vilket inte är så konstigt(andra Hyror och Personalkostnader bl.a.)
Vad skall en Service då kosta? Ja beroende på hur många punkter som skall avverkas och hur mycket material som skall bytas avgör i första hand. Förr har man "sagt" att serva hos Originalverkstaden så länge du har Garanti, sen byt till Sture Bilmek. Är man Nöjd så fortsätter man serva hos Originalverkstaden. Simple as that.
Användarvisningsbild
av CarMan
sportmomentum skrev:Jag förmodar att det är lite kontroller som bör göras i samband med Servicen. Motorolja och oljefilter original är ju inte dyrt. Frigge har rätt i att man liasom förverkar Garantin genom att inte serva hos Volvoverkstaden. Inte hela sanningen dock enligt EU-beslut men det går iallafall lättare om man kommer överens med sin verkstad. Arbetskostnad varierar i hela Landet vilket inte är så konstigt(andra Hyror och Personalkostnader bl.a.)
Vad skall en Service då kosta? Ja beroende på hur många punkter som skall avverkas och hur mycket material som skall bytas avgör i första hand. Förr har man "sagt" att serva hos Originalverkstaden så länge du har Garanti, sen byt till Sture Bilmek. Är man Nöjd så fortsätter man serva hos Originalverkstaden. Simple as that.
enligt EU får alla verkstäder göra alla jobb, även garanti repratioenr. bara man följer biltilverkarens anvisninger & regler.

Av "nån" anladning så gör ita alla verkstäder garanti reprationer, gissa varför. jo dom uppfyller inte dom krav bilfabrikanterna har!
Så om dom inte uppfyller kraven så kan det bli stora problem om man har otur.
så om du iframtiden råkar ut för nått som volvo borde ta på maskinskadan så kanske dom inte gör det om bilen missat nåt isentligt.
(maskinskadan täcker hela drivlinan & vissa elditaljer.
av jensam
Själv kommer jag få betala 3320 :- för en 2000-mila-service på en V50 1,6d 2006. En bra tråd för jämförelse! Fortsätt gärna lägga till fler "jämförelseobjekt"! :D

Kanske inte ett jättebra pris, men verkstaden ligger i alla fall på gångavstånd från hemmet!
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag var precis på 4000 milaservice och fick betala 3249 kr för denna.
Nästa service skulle tydligen kosta någonstans mellan 5-6 kkr.
av Patcy
Någon som vet hur ofta serviceintervallen är för v50 d5?
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]