NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#999791
Volvo S40 2005
Sedan 1.8
Motoreffekt 125 Hk 92 kW
Drivmedel Bensin

10 aug
Startade bilen och den rusade upp till 4000 varv. Testade en fyra gånger med samma resultat. Bokade en service för bilen och att dom skulle köra en kontroll på detta problem. När jag kom hem på kvällen så startade bilen normalt.

11 aug
Volvo Skobes körde en Originalservice Essential. Inga av felkoderna som de fick fram kunde ha någon koppling till gårdagens problematik och de kunde inte heller återskapa rusningen. Hämtade bilen på kvällen och den fungerade som den skulle.

12 aug
Startade normalt och kunde använda den hela dagen utan problem.

13 aug
Nästa morgon rusade motorn iväg direkt till 4000 varv och använde den inte under dagen.

14 aug
Lämnar in den igen på Skobes som inte finner några problem och kan inte återskapa rusningen och ryckningen. Hämtar bilen på kvällen och den rusar inte men bara rycker och på färddatorn står det Motorfunktion nedsatt.

19 aug
Startar bilen på morgonen och den rusar upp till 4000 varv. Efter ett antal försök gick varven ner till runt 1000. Körde iväg och ryckningen började igen med samma medellande från färddatorn Motorfunktionen nedsatt. Lät bilen fortfarande vara igång med ryckigheten så mekanikern fick se och höra felet.

26 aug
Skobes kunde nu återskapa felen men kunde inte få ut någon information om var felet låg någonstans. Man bytte spjällhus för insugningsrör, krympskarvhylsa, hylsisolator och en systembaserad felsökning advanced. Lät bilen stå några dagar så de kunde testa den på morgonen och under dagen. Man kunde inte få fram felen och såg det som åtgärdat. Betalade 5800 SEK och när jag startade bilen på Skobes så varvade den upp mot 1500 - 2000 men gick skapligt.

27 aug
Startade bilen på morgonen och den skenar iväg till 4000 varv igen. Lyckas efter några omstarter få ner varven och får tillbaks ryckigheten samt felmedellandet. Bilen lämnas kvar på Skobes.

28 AUG
Skobes tror att det kan vara motorenheten som spökar och kostar runt 8000 SEK. Jag törs inte chansa och kastar ut frågan på detta forum om någon här har varit med om samma problematik och kanske kan ha en lösning?
#999902
Är det en S40N du har? Står att det är en -05:a, då ska du posta här: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=31

Kanske kan admin hjälpa dig att flytta isf?.,.

Kan inte mycket om detta men har Skobes kollat så du inte har en sprucken slang? (Antar att de gjort det den 26:e aug när de gjorde en avancera koll?)
#1000378
Så din Volvoverkstad byter delar på chans och låter dig stå för hela notan? För mig låter det som en service man kan förvänta sig av Nisse runt hörnet. Jag tycker du ska ställa högre krav på din auktoriserade verkstad. En tekniker som går bet ringer i min värld en bättre vetande tekniker. Inte leker man trial and error på kundens bekostnad... Jag skulle råda dig att åka till en annan verkstad med ditt problem eller konfrontera din nuvarande. Det största problemet är förmodligen inte din bil, utan brist på kompetens hos de som felsöker den.
#1000397
Reklamera jobbet, du har betalt utan att få nån förbättring och det är ju det man betalar för. Trilskas Skobes får du höra med Konsumentvägledaren i din kommun hur du eventuellt kan gå vidare.

EDIT: Kräv att byte av "motorenheten" skall vara gratis om det inte löser felet och att de återställer den gamla enheten i så fall.
#1000454
Mekanikern hoppades på att dom delar som bytts ut var orsaken till problemet. Men tyvärr var det inte det. Han har varit i kontakt med Volvo och dom tror nu att det kan vara motorenheten som spökar. Och den kostnaden får jag ta om det dvs skulle visa sig inte vara felet. Så lite Trial and error är det. Skobes köper delen av Volvo och Volvo går tydligen inte med på att man beställer den, öppnar förpackningen, monterar och sen testar för att se om problemet är avhjälpt. Så det blir en chansning och kanske 8000 SEK + arbetet fattigare samt de 5800 SEK som redan är betalade. Därav min postning här för att någon kanske har haft liknande problem och vet med sig om vad det kan tänkas vara för fel.
#1000663
Ringde Rejmes och pratade med en Volvotekniker. Nämnde statusen på min bil och att Skobes tror på att det är motorstyrenheten som spökar. Mekanikern på Rejmes trodde inte det. Snarare trodde han att det skulle kunna vara spridare eller tjuvluft någonstans.
Kommentarer på detta?
#1000771
Så här få det helt enkelt inte gå till. Det finns mängder med liknande ärenden hos ARN där kunden fått rätt det är bara att googla. Byta delar på chans och mena att kunden får stå för notan och rycka på axlarna om det inte löste problemet. Jo tjena, med den strategin riskerar du att tvingas byta ut delar för hela bilens värde.
Det är inte fackmässigt och du ska inte betala ett öre. Var riktigt försiktig nu och tänk efter. Den där mekanikern verkar inte ha alla hästar i stallet och jag tycker inte du ska låta honom röra din bil något mer. ARNs beslut, om det nu går så långt, är endast en rekommendation och inget som verkstaden måste följa.
#1001798
Alber skrev:Ringde Rejmes och pratade med en Volvotekniker. Nämnde statusen på min bil och att Skobes tror på att det är motorstyrenheten som spökar. Mekanikern på Rejmes trodde inte det. Snarare trodde han att det skulle kunna vara spridare eller tjuvluft någonstans.
Kommentarer på detta?
Hur har det gått? Har samma/liknande problem

EDIT: Eftersom TS verkar ha somnat :wink: skriver jag om mitt fel. Det var slangen till vevhushusventilationen som var boven i dramat, den hade en rätt stor spricka.

Mer om mitt problem finns att läsa om här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=120057
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]