NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredde86
Hej.
Har en V50 2.0d -07 som oljelampan har tänds på.

Felsökte bilen med en ELM327 idag o fick upp
Code: P0122
Manufacturer: Generic
Description: Throttle/Pedal Position Sensor/Switch "A" Circuit Low

Oljelampan för mej=Inget oljetryck

Har sökt o letat tamefaan överallt efter allt som har med oljetryck, oljepump osv. Men hittar ingenting.
Hittar inte ens nån oljepump till v50n.
Finns det ingen?

Nån som har några idéer om vad det kan vara?
av Perra_367
Hej. För mig verkar inte felkoden ha samband med oljelampan.

Gaspedalen sitter med tre(?) muttrar, och är kopplad via ett kopplingsstycke. När man byter luftfilter till kupén kan man behöva ta bort gaspedalen. Kolla så att kopplingsstycket är kopplat.

Vad gäller oljelampan.. Säkerställ att du har oljetryck innan du kör motorn. Borde gå att koppla in manometer men hur och var vet jag inte. Jag utgår från att oljenivå ligger rätt på oljestickan?

Oljepumpen vad jag vet sitter inne i motorblocket (kolla bilder från detta projektet så ser du.. http://jigrig431.blogspot.se/2014/04/mo ... o-v50.html).
av fredde86
Japp som du säger så verkar den sitta i blocket. Så hoppas innerligt på att det inte är pumpen som spökar.

Jo jag vet att gaspedalen sitter så. O kontakten sitter i. Den svarar på gasen oxå.
O olja finns det i.
av Perra_367
Troligaste är väl trycksensorn i så fall??

Kollade precis i Vida och oljetrycksvakten (sån här: http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V50-EST ... 1202243184) verkar sitta monterad under oljekylaren, som sitter under oljefilterbehållaren (framkant höger på motorn, strax under/bredvid generatorn). Eventuellt kan du nå kontakten underifrån, men jag gissar att det kommer att vara trångt så in i...

Första kollen även här är ju om kontaktstycket sitter i, i andra hand om sensorn är hel och i tredje hand om kablaget är helt.

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]