NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bahh85
Hejsan!

Tänkte höra om det är någon som har nått tips på vad jag kan ha för fel på min bil! Symptomen är att det känns som att jag har obalanserade hjul och styrningen känns nästan lite glappig, särskilt i höga hastigheter!!(riktigt läskigt att göra omkörningar), Vibrerar i ratten vid högre hastigheter. Bilen är väldigt spårkänslig med!. känner även av små vibrationer och känns nästan som bilen guppar lite i lägre hastigheter (40 km/h+). har även högt vägljud.

Har balanserat hjulen på 35 miljoner olika däckverstäder och dom är inte ovala eller skeva!

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkningar, haft inne den på liljas för avancerad felsökning 2 gånger, men dom påstår att jag inte kan ha 19" fälgar på min bil fast jag har haft det i 3 år utan problem. hade inne den på en annan verstad nyligen där dom hittade en brusten fjäder, men felet kvarstår... blir tokig på bilen och orkar verkligen inte lägga ut mer pengar "felsökningar"..... tacksam för tips!=)
Senast redigerad av 2 bahh85, redigerad totalt 0 gång.
av Perra_367
Hej, hur ser det ut med den bakre bussningen på de främre länkarmarna (lämplig åtgärd är att byta båda främre länkarmarna följt av hjulinställning)? Bakre bussning är en typiskt slitdetalj på v50:in.

I min bil var symptomen att bilen "vandrade" över vägbanan och krävde konstant passning speciellt vid motorvägsfart.. Dock bör det inte ge vibrationerna tycker jag.

Hur har du det med drivaxlar, kolla glappet där de går in i växellådan (upp/ner). För mycket glapp här kan ge vibrationer (är gummibälgarna vid drivknutarna intakta??). Drivaxlar också svag punkt på V50:in och Volvo tar bra betalt för dom...

Pröva också att med en hand på styrlederna och en hand på ratten (långa armar... eller kompis, obs klämrisk.. ) och vicka ratten sida till sida. Finns det fördröjning kan dina styrleder (inre eller yttre) vara slitna. Kolla också att båda hjulen rör sig simultant vid vickningen.

Sedan finns det ju motorupphängningar som också kan ställa till det, hur är vibrationerna om du frikopplar (ex. rull nerför backe)? Har du samma vibration vid fri-rull så bör det ju vara hjul-bundet och inte motorbundet.

Det var några tankar, lycka till!
av bahh85
Hej!

Dessa bussningar bytte jag i vintras, har precis som du säger att bilen gärna vandrar, man får sitta och småstyra hela tiden.

Inre drivknutsdamasken byte jag för några månader sedan, då den va sprucken, drivknut sa dom dock att den var hel.. gjorde en hjulinställning i vintras, och en för en månad sedan när jag bytte fjädrarna. då var vinklarna helt åt skogen fram sa dom. vet i fanken hur dom har kunnat ändra sig så snabbt..

testade att hissa bilen i går och ruckade vänster framhjul, höll "kvart i tre" och tycker att jag känner av ett glapp, helt stumt på andra sidan. Har automatlåda så kan inte testa att frikoppla i nerförsbacke tyvärr. känns som om det borde vara styrlederna som glappar, men har ju ett högt vägljud som känns skorrande på något sätt också, kan hjullager påverka köregenskaper? verkstaden har kollat både hjullager och allt möjligt säger dom men hittar inget fel..Kan drivaxeln påverka styrning och väghållning eller ger den bara vibrationer ifall den glappar?.

Tack för svar=)
av andrind
hadde litt av samme symptomer på min V50 2.0 D jeg også, hadde bilen inne på verksted flere ganger uten og finne noe, men så satte jeg bilen inn på et mekonomen verksted som har et veldig bra rykte og utrolig dyktige fagfolk, der fant dem feilene med en gang,begge hjullagrene fremme var dårlige, det på venstre side var helt ødelagt, hjullagrene ga ikke noe spess lyd annet en hjulstøy, vibrasjonene kom av det opphengslageret til høyre drivaksl var utslitt, så hele drivaksl med lager vart byttet, bilen har aldri vært så god å kjøre etter at dette vart skiftet, sjekke gjerne lagrene i fjerbenene også, dette er en gjengangs feil på V50
av bahh85
okej får kanske ta och lämna in den igen så dom kan kolla upp hjullager ännu en gång=)... märke på däcken är michelin pilot sport 225-35-19 helt nya. hade 3 bar i däcken sist jag kollade.. har faktiskt inte testat med vinterdäcken på, men vet att bilen va skum redan i vintras...
av Volvoforever
Du kan prova att hissa upp hjulen och snurra på dem, lägg handen på fjädern. Om du känner något i fjädern så är det sannolikt hjullagret.
av Perra_367
Årsmodell? Mil?

Tycker att drivaxeln är misstänkt eftersom damasken faktiskt har varit skadad. Vilken sida var det? Det är inte så att bilen är sänkt?? På sänkta bilar så är det vad jag förstått mer regel än undantag att drivaxlarna måste bytas. Det är något med att drivaxelns "arbetsvinkel" ändras.

Vad gäller hjulinställning så är det enda som går att ställa in fram styrled (toe-in), om dessa ställer sig fel efter en tid så pekar detta mot länkarmarna tycker jag. Antingen som glapp i bakre bussning eller i styrled/spindelled-kulor.
Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]

talk to hot girls live

Real girls, real chat — start your adult con[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Borde va lika 2005-2008,när jag bytte på[…]