NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
hej

har en v50 t5 årsmodell 2005

bilen har gått 5500 mil

köpte nya vinteräck med alufälg 16" i lördags, och har märkt att det låter ngt hö fram typ som det "våbblar"

däcken är helt nya så vad kan vara fel?

köra in däcken kanske?

låter endast i kryphastighet

evigt tacksam för svar mvh hj

Förtydligade topic lite...

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av dali
Ursäkta en självklar fråga: har du kollat att alla muttrar är åtdragna? Ibland är det så enkelt. Om det är ett mycket billigt eller regummerat däck så kan det också vara dålig kvalitet, däcket är inte helt runt eller slitbanan är lös.

Ovanstående kanske låter osannolikt, men jag har kollegor på jobbet som råkat ut för allt ovan (olika kollegor, inte samma person), allt är taget från verkligheten.

En annan sak som kan påverka är de små plastringarna som man ibland måste ha för att hjulet ska passa på "centrumnavet", om man glömmer den på ett hjul så kan det bli kraftiga vibrationer.
av Arne
Vilka däck har du. Våran S40 2,0D förstörde framdäcken efter 4 månader ca 800 mil. Orsak: Fyrhjulsinställningen var ej korrekt från fabrik + Gislaveddäcken som var nya har en alldeles för mjuk stomme så däcket blev vågigt, Gislaved har erkänt att de har problem med dessa däck och vi lyckades få två nya däck om vi bytte alla fyra. Detta hände januari - april 2006. Årets däck sägs vara kraftigare, men vi får se. Hade man haft Nokia däck i stället så hade man sluppit detta elände. Hädanefter blir det Nokia vinterdäck på alla mina bilar.
Användarvisningsbild
av poseidon
Däcken är kanske inte korrekt balanserade? Dvs de små vikterna som sitter inne i fälgen kanske har lossnat?
Användarvisningsbild
av s80
hej

det är nya pirelli carving däck

började efter jag satte på dessa däcken, och muttrarna har jag efterdragit mvh hj
Användarvisningsbild
av CarMan
vad har du för fälgar?
Användarvisningsbild
av s80
16"alufälgar ej originale
av j-son
Har samma problem på mina vinterdäck fast det kommer från bakdäcken, men antog att det kanske va dålig kvalitet på däcken.
Användarvisningsbild
av s80
finns det ngt man kan göra?

skifta hjälper väl inte?
Användarvisningsbild
av Avarell_Dalton
Jag gissar nog också på dåliga hjulinställningar som någon redan tidigare nämnt. Hade samma problem på min gamla v40 som slet däck bak med ett "vovovovov"-ljud.

Hans Persson bils mekaniker lyckades inte konstatera felet eller ens höra oljudet när jag reklamerade oljudet men när jag skulle skifta mellan sommar/vinter-hjul så frågade montören på däckfirman om jag hade ett "detdärljudetjagförsöktebeskrivaovan" bak i bilen. Däcksnubben såg det på däcken medan Hans Persson Bil gått från klarhet till klarhet, det blir bara värre och värre hela tiden så i onsdags servade jag v50:n utanför länsgränsen, Bilia i Eskilstuna, skulle inte be HP Bil om hjälp om jag så hängde utför ett stup. Skulle tyvärr kunna skriva en evighetsartikel med egna och andras upplevelser hos dem...

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]

Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]