NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra_367
Hej igen efter sommaren!

Har varit rätt trött på bilen ett tag, men nu är det dags att leta vidare. Sedan sist har bilen faktiskt varit på semester, en liten tur i Danmark. Initialt tyckte jag att den gick riktigt riktigt dåligt. Ryckte vid segdragning, blurrigt ljud, tendenser till misständningar med mera. Detta var speciellt markant när jag hade lite diesel kvar i tanken. För efter att jag stannat för att tanka vid ett tillfälle, tankade Statoil - Miles, gick den bättre. Detta har fått mig att börja titta åt bränslerelaterade orsaker till att motorn vid vissa omständigheter går dåligt.

Ytterligare ett symptom som är lite nytt är att motorn dog två sekunder efter start vid ett tillfälle (efter semestern) (bilen hade då stått cirka en vecka kanske), vid omstart gick den igång utan symptom. Efter detta har det inte upprepat sig, men jag tycker den visar tendenser till att vilja ta längre tid att tända vid krankning.

Har skaffat lite nya leksaker för att kunna fortsätta felsökningen, bland annat en V-gate wireless OBD-kontakt som jag trådlöst kan koppla till telefonen (med appen Touchscan) (så att man slipper dra ut datorn varje gång det är något). Nedan finns en loggning som visar samband mellan varvtal och bränsletryck. Hade varit bra om någon kunde verifiera mot era bränsletryck vs varvtal.

Min acceleration-vibration/skakning/tvekan kommer vid "mellan-gas" vid 1500-2000varv. Här har jag sett att bränsletrycket verkar ligga runt 900bar, vid högre tryck har jag inte upplevt skakningarna.

En annan detalj som var intressant som ni också gärna får kommentera. Nu körde jag motorväg med takbox och tre cyklar på dragkroken (lite mer motstånd än normalt alltså). Bränsletrycket vid motorvägsfart (c:a 110km/h) låg på runt 900bar. Vid två tillfällen gick bränsletrycket ner till runt 500bar istället (motorn gick då riktigt dåligt, vilket den iof brukar göra under regenereringar). (Trampade jag fullgas så fick jag dock tillfälligt tillbaka bra bränsletryck). Alltså, antingen räckte bränslet inte till för att få upp trycket till 900bar under regenerering, eller också sänker styrsystemet bränsletrycket medvetet. Har ni också lägre bränsletryck när bilen regenererar?

Bild

Nuvarande misstänkt är alltså att det är något i högtryckspumpen som strular för mig, ev. för stort returflöde via läckande(?) volymreglerventil?

En sista detalj. Vid tomgångsvarv säger Vida att följande värden är förväntade
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 16%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 19%.

Mina värden avviker något från detta och är istället:
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 13%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 22%.

Ingen stor skillnad, men det kanske kan vara signifikant? Vad har ni för värden?
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]