NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vebben
Hej.
Jag har en V50 1.8 (ej F) -05, knappt 23.000 mil där tomgången rusar upp till ca 2500 varv i ca 5 sek när jag startar bilen, oftast bara när den är varm.
MEN om jag håller ner kopplingen när jag startar är tomgången normal.

När jag ska stanna bilen t.ex. vid rödljus och rullar sista biten till stillastående UTAN koppling nedtryckt och med friläge så precis innan jag står stilla rusar motorn också upp till ca 2500 varv i ca 5 sek. Har jag dock koppling nedtryckt är tomgången normal och trycker jag ned kopplingen när motorn rusar återgår den till normalt varv.

Felet uppstod för ett tag sedan så det har inte alltid varit så.

Jag har även problem med att gasen känns som en strömbrytare, av/på, när man vill smyga på någon växel. Bilen liksom hackar mellan av/på med gasen.

/Mvh Janne
av vebben
Lyfter mina frågor igen och hoppas att någon har nån idé.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Påminner om mitt problem med slangen till vevhusventilationen. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=120057

Kolla om du kan se en spricka i slangen, lyssna om du hör ett "luftljud" som inte varit där tidigare. Mitt förfarande gick från att ena månaden ha lite luftljud och bara förhöjd tomgång vid kallstart till att en dag någon månad senare inte kunna använda bilen

Men även denna kan vara värd att läsa. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=119886
av VovloV50
vebben skrev:Hej.
Jag har en V50 1.8 (ej F) -05, knappt 23.000 mil där tomgången rusar upp till ca 2500 varv i ca 5 sek när jag startar bilen, oftast bara när den är varm.
MEN om jag håller ner kopplingen när jag startar är tomgången normal.

När jag ska stanna bilen t.ex. vid rödljus och rullar sista biten till stillastående UTAN koppling nedtryckt och med friläge så precis innan jag står stilla rusar motorn också upp till ca 2500 varv i ca 5 sek. Har jag dock koppling nedtryckt är tomgången normal och trycker jag ned kopplingen när motorn rusar återgår den till normalt varv.

Felet uppstod för ett tag sedan så det har inte alltid varit så.

Jag har även problem med att gasen känns som en strömbrytare, av/på, när man vill smyga på någon växel. Bilen liksom hackar mellan av/på med gasen.

/Mvh Janne
Hej Janne!

Jag har exakt detta problem (Volvo V50 -05 Bensin). Blir lite som ett gashäng som sedan efter 4-5 sekunder går ner igen. Bilen varvar upp vid rödljus och dylikt.
Dock så blir problemet löst då man håller kopplingen inne. Mystiskt. Jag får även motorlampan tänd då detta symtom inträffar.
Under vintertid så är det nästan inga problem utan det är vid varmare perioder det spökar mest.

Har bytt gasspjället för 800:- men problemen var kvar. :( (funnit någon som säger ett forum att programvaran är buggig och man måste uppdatera).

Har du funnit någon lösning? Oerhört tacksam för svar.

Mvh,
Jonas

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]