- tor 06 aug 2015, 10:00
#994644
Hej.
Jag har en V50 1.8 (ej F) -05, knappt 23.000 mil där tomgången rusar upp till ca 2500 varv i ca 5 sek när jag startar bilen, oftast bara när den är varm.
MEN om jag håller ner kopplingen när jag startar är tomgången normal.
När jag ska stanna bilen t.ex. vid rödljus och rullar sista biten till stillastående UTAN koppling nedtryckt och med friläge så precis innan jag står stilla rusar motorn också upp till ca 2500 varv i ca 5 sek. Har jag dock koppling nedtryckt är tomgången normal och trycker jag ned kopplingen när motorn rusar återgår den till normalt varv.
Felet uppstod för ett tag sedan så det har inte alltid varit så.
Jag har även problem med att gasen känns som en strömbrytare, av/på, när man vill smyga på någon växel. Bilen liksom hackar mellan av/på med gasen.
/Mvh Janne
Jag har en V50 1.8 (ej F) -05, knappt 23.000 mil där tomgången rusar upp till ca 2500 varv i ca 5 sek när jag startar bilen, oftast bara när den är varm.
MEN om jag håller ner kopplingen när jag startar är tomgången normal.
När jag ska stanna bilen t.ex. vid rödljus och rullar sista biten till stillastående UTAN koppling nedtryckt och med friläge så precis innan jag står stilla rusar motorn också upp till ca 2500 varv i ca 5 sek. Har jag dock koppling nedtryckt är tomgången normal och trycker jag ned kopplingen när motorn rusar återgår den till normalt varv.
Felet uppstod för ett tag sedan så det har inte alltid varit så.
Jag har även problem med att gasen känns som en strömbrytare, av/på, när man vill smyga på någon växel. Bilen liksom hackar mellan av/på med gasen.
/Mvh Janne
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.