- ons 05 aug 2015, 10:08
Märkte igår då det var 27-28 grader att kylningen lade av efter 3-4 minuter. Efter att under färd ett par tre fyra gånger stängt av, väntat ett par minuter, och sedan satt på AC igen, förlängdes kyltiden, successivt till 10-15 minuter för att sedan ge permanent kylning resten av resan på drygt en timme. Jag förmodar att det är magnetkopplingen som börjar bli utsliten, vilket många löser med att shimsa/schimsa, vilket förlänger livet på kompressorn ett tag.
Jag får se om fenomenet dyker upp ofta och hur varm sensommar och höst vi får, men eftersom det är knepigt att upptäcka AC problem när det inte är varmt ute, funderar jag på att fixa det till våren istället. Man vill ju inte lägga ut pengar nu på felsökning och reparation som till våren visar sig vara misslyckad.
1) Hur ser det ut prismässigt: bättre beg. kompressor jämfört med shimsa/renovera?
2) Kan det skada något annat i motorn om om man kör vidare med en halvt-fungerande kompressor i över ett halvår innan reparation?
Tacksam för input!
Jag får se om fenomenet dyker upp ofta och hur varm sensommar och höst vi får, men eftersom det är knepigt att upptäcka AC problem när det inte är varmt ute, funderar jag på att fixa det till våren istället. Man vill ju inte lägga ut pengar nu på felsökning och reparation som till våren visar sig vara misslyckad.
1) Hur ser det ut prismässigt: bättre beg. kompressor jämfört med shimsa/renovera?
2) Kan det skada något annat i motorn om om man kör vidare med en halvt-fungerande kompressor i över ett halvår innan reparation?
Tacksam för input!
Nu: Mercedes-Benz A-Klass 180CD 2017 Tidigare: 2017-2018 Renault Megane 1.5 diesel 2011 • 2009-2017: V50 D5 2008 •