NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av f4r33st
Ok, haft den i ca 3år, gnällt lite titt som tätt genom att visa det med att den rycker ibland när man håller stadig gas.

Misstänkt att sensorer håller på att strula, men inte lyckats gissa ut vilket. Inga felkoder kommer upp. Ibland när man kör på hårt så kan den hoppa in i felsäkertläge och blir tvungen o starta om motorn. (ej så ofta) (ända felkoder som finns är partikelfilter täpt, patikefilter låg signal)

Ett av problemen jag haft är att det låter som att lufttrycket pyser direkt ut när man trycker de minsta lilla på gasen. (låter som att det pyser ut på högra sidan av bilen)

Misstänkte att de va nå spjäll som var fel på, men allt såg rätt ut, förutom cm tjocka oljesörjan som fanns i luftkanalen. :P men de är borttaget nu.

Men problemet återstår.

Misstänkt att de har något med partikelfiltret att göra, men när man trycker ner gasan i botten så visar den inga som helst tecken på problem. Förutom när man släpper på gasen igen.

Ska byta alla filter + partikelfiltret, olja, m.m här under månaden, tänkte bara kolla ifall ni vet vad felet kan vara?

Man känner att det blåser en del luft under bilden i tomgång och luftpysandet kommer och går titt som tätt glömde jag säga så svårt att lokalisera.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kan mycket väl vara en lite halvtät partikelfälla. Min S60 D5 -08 lät även den väldigt tät och släppte trycket snabbt. Blev stor skillnad efter en regenerering både på ljudet och draget. Trodde först att något va fel men såg sedan på momentanförbrukningen att regenereringsfasen hade startat.
Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]