NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Har precis köpt en V50 2.4i -07 och håller på att gå igenom bromssystemet. Fram har jag bytt skivor och belägg, inga problem. Men när jag skall ta isär bakbromsarna sitter fjäderbygeln(eller vad det heter) berghårt fast i oket. Då jag är färsking på S40N/V50 försöker jag bryta loss fjäderbygeln med en skruvmejsel varpå den går av. Efter lite sök på webben inser jag att detta verkar vara ett standardfel på i princip på alla dessa bilar. Man rör inte fjäderbygeln utan först lossar man okhållaren, sedan lossar man glidbultarna och plockar ut beläggen.
Materialet i fjäderbygel är rostfritt stål och oket är i aluminium. Aluminiumoxiden som bildas "svetsar" fast fjäderbygeln i oket. Värme hjälper inte då aluminiumoxiden inte reagerar som vanlig rost.

Finns det någon patentlösning?
# Nya ok
# Borra nya hål

Är det någon fler därute som drabbats av samma problem?
av svda
Fenomenet är välkänt på utombordare, där det ofta går att ta bort avdragna skruvar genom att svetsa på en mutter. Värmen gör att skruven släpper i gängan. Oxiden krymper när det så kallade kristallvattnet frigörs. Men om du kan lösa ditt problem med värme vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Tack för snabba svar!
Fann att hålen i oken för fjäderbyglarna var genomgående. Gjorde sen en "utgrävning" med 2,5 mm borr från okets insida och med en 2 mm drivdorn lyckades jag driva ut resterna av fjäderbyglarna. Ena oket hade faktiskt fått en extra uppsättning hål vid någon tidigare service!

Det här gick ju bra och blev billigt men tyvärr upptäckte jag att höger hjullager bak är slut så det blir till att köpa nytt.
Sen lite lärdomar med aluminium:
Jag provade att värma med gassvets men effekten uteblev, allt satt lika stenhårt fast som innan.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]