NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Hej!

Vad skall man tänka på vid köp av begagnad S40N? Någon årsmodell man bör undvika (2004?)?.
av dali
Tre objektiva rekommendationer och en subjektiv:

1: Köp en 05:a eller senare, undvik 04:orna, då slipper du en mängd barnsjukdomar. En 04:a med alla mjukvaruppgraderingar och utbytta delar är sannolikt ett bra köp, men det är svårt att kontrollera om allt är gjort.

2: Om du är musik-/stereointresserad så satsa på en bil med "High Performance" stereo (eller ännu hellre "Premium"). Standardstereon ("Performance") är hyfsad för att vara "bottom of the line", men den är inte uppgraderingsbar till en rimlig kostnad. Om du vill kunna plugga i en extern MP3-spelare så måste du satsa på en 07:a (har jag för mig).

3: Om du gillar att köra och har råd (att köpa) så är T5 att rekommendera. Drar inte mycket mer än 2.4i men ligger i en annan division prestandamässigt.

En subjektiv rekommendation är att försöka hitta en bil med "body kit", jag tycker det lyfter utseendet avsevärt, men smaken är delad. Här är bilder på en såda bil: http://acctest.semcon.se/sv-SE/S40-V50/ ... 251768.htm
av buuyuu
Vilka är barnsjukdomarna på S40?
av dali
Diverse mjukvaruproblem (startproblem, stereo som är tyst, automatlåda som växlar konstigt mm) och några "hårdvaruproblem", bl a krånglande bränslepumpar, tändningslås. Sök på forumet så hittar du mer utförlig info.
av buuyuu
Hur vet man om några barnsjukdomar är åtgärdade, alltså om några garantiåtgärder är gjorda?
av dali
Om man har regnumret så borde närmaste Volvoverkstad kunna kolla det. Vet ej om de gör det gratis.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Det finns en förpump inne i tanken, finns p&a[…]

Men herregud, köp Geparts färdiga fj&aum[…]

Tjena! Blinkerspilen i instrumentbrädan b&ou[…]

Hur kontrollerar jag det på bästa s&a[…]