NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
Tjena!
V50 -08 1,8f

Kommer miss ljud som jag tycker komma från vänster fram.
Låter mer vid höger sväng och försvinner vid vänster, och det låter dovt surrande typ som man kör med dubbdäck med dålig luft.
Så vad jag har läst så låter väl det som att det kan vara hjullagret vänster fram?

Hade tänkt att försöka byta detta med min far nu i helgen
Så kommer nog köpa hjullager och verktygsats till det nu under dagen.
Men har ni några tips på tillväga gångsätt och vad mer som är bra att ha?
Eller om ni kanske tror att det kan vara något annat så får ni med skriva om det. :D
av getsome
Du behöver som timebandit skrev press och ett specialverktyg till den hubben (dyrt som faaaen), annars är det som vanligt , av med styrled , spindelled , lossa navbult och klämbult till stötdämpare ut med lagerhuset , pressa ur och pressa i nytt tar max 2 h om allt går som det ska.
av chraist
Stjernkvist skrev:Tjena!
V50 -08 1,8f

Kommer miss ljud som jag tycker komma från vänster fram.
Låter mer vid höger sväng och försvinner vid vänster, och det låter dovt surrande typ som man kör med dubbdäck med dålig luft.
Så vad jag har läst så låter väl det som att det kan vara hjullagret vänster fram?

Hade tänkt att försöka byta detta med min far nu i helgen
Så kommer nog köpa hjullager och verktygsats till det nu under dagen.
Men har ni några tips på tillväga gångsätt och vad mer som är bra att ha?
Eller om ni kanske tror att det kan vara något annat så får ni med skriva om det. :D
Inga problem att byta själv, bytte bägge fram på min 06:a när jag hade den. Du behöver detta verktyget http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000031877/

Edit, nya tätningar kan vara bra att skaffa; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 95#p867695
av Stjernkvist
Jodå köpte allt på biltema notan blev dryga 2200.
Sen lär man väl inte byta det igen förrens man byter bil xD, Men det är ju alltid bra att ha sånna grejor.
Köpte även hjullagerfett men vet ej om det behövs?

Såg något kul på Youtube för den delen hur de bytte på en äldre bil utan något pressverktyg.
De la hjullagret i frysen (krymper) och hela (navet?) i ugnen (expanderar) vet inte hur det håller men verkade funka. XD

av Stjernkvist
misade helt detta med tätningar, finns det möjlighet att efter montera detta iom jag tänkt att kanske byta imorgon?
Förstår att man helst ska sätta dit dessa direkt, men borde väl inte göra så mycket om man sätter dit det en vecka senare?
av Stjernkvist
Tjena, var både på höger och vänster sida o kände, roterade och grejade. Kunde inte känna eller höra att någon av hjllagerna är kassa..
Kan det ändå vara det? eller kan det vara något annat som drivknut, och hur låter det i stå fall?
Det låter väldigt mycket nr man ligger i 80+ dovt och surrande.
upplever inga skakningar i ratten eller dylikt, endast att ljudet avtar/försvinner vid vänstersväng och låter mycket mer vid högersväng.
Känns bara surt att lägga 2200 på verktyg o hjullager om det skulle vara något annat... så vill gärna veta vad ni tycker innan jag byter något.
kommer nog också be en verkstad kolla på det på måndag.
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]

Trasig taklucka

Biltema har 3mm plexiglas. Skär ut lämpl[…]