NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative77
Har då en nyinköpt V50 som jag la på sommardäcken på för ett tag sedan. Ekonomisk som jag var så åkte de sämsta på fram så räckte det med att byta dem inför nästa säsong.
Tji fick jag då jag i dag upptäckte att detta inte går säsongen ut. Då jag köpte nya i år till C30:in är jag inte alls sugen på fler däck i år. Så i morgon åker bilen upp o så skiftar jag plats o hoppas de sämsta håller året ut.
Nu när jag la på däcken så var det en kvalificierad gissning att de skulle hålla, baserat på andra bilar jag haft.
Så min fundering är om dessa bilar sliter hårdare på däck än andra bilar eller om det är dax att justera lite?
Kan tillägga att däcken är jämnt nötta.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Provocative77 skrev:Har då en nyinköpt V50 som jag la på sommardäcken på för ett tag sedan. Ekonomisk som jag var så åkte de sämsta på fram så räckte det med att byta dem inför nästa säsong.
Tji fick jag då jag i dag upptäckte att detta inte går säsongen ut. Då jag köpte nya i år till C30:in är jag inte alls sugen på fler däck i år. Så i morgon åker bilen upp o så skiftar jag plats o hoppas de sämsta håller året ut.
Nu när jag la på däcken så var det en kvalificierad gissning att de skulle hålla, baserat på andra bilar jag haft.
Så min fundering är om dessa bilar sliter hårdare på däck än andra bilar eller om det är dax att justera lite?
Kan tillägga att däcken är jämnt nötta.
Vilka är "dessa bilar"? Och nej, en V50 ska inte slita mer än någon annan framhjulsdriven bil.

.
av DaBlo
Det beror ju mycket på vad det är för däck med, vissa däck som har lite mjukare blandning tar ju slut direkt bla så fick jag helt nya Sava däck när jag köpte en bil och dom var slut efter 1500 mil redan medans dom efterföljande däcken höll över 3000 mil.
av Kluster
Det beror ju dels på vad det för däck, dels vad det är för motor; antar att du inte söndagsåker med dina bilar om den röda tråden är turbo rakt igenom?

Vilken modell av C30 och V50 har/hade du?

På min V50 D3 2012 med automat höll framdäcken lite över 8000 mil innan slitagevarnaren i däcket började låta. Lägg till då också att då har bilen hunnit med två resor ner på autobahn, autostrada och mindre vägar i Tyskland, Frankrike och Italien. Originaldäcken var Continental ContiSport.
av Provocative77
Kluster skrev:Det beror ju dels på vad det för däck, dels vad det är för motor; antar att du inte söndagsåker med dina bilar om den röda tråden är turbo rakt igenom?

Vilken modell av C30 och V50 har/hade du?

På min V50 D3 2012 med automat höll framdäcken lite över 8000 mil innan slitagevarnaren i däcket började låta. Lägg till då också att då har bilen hunnit med två resor ner på autobahn, autostrada och mindre vägar i Tyskland, Frankrike och Italien. Originaldäcken var Continental ContiSport.
Jag har en av varje av de du nämnde o nu för tiden har jag ändrat min körcykel så de där turbobilarna är numer utbytta mot versionen 1,8f.
Visst är det skillnad. Men förr veckopendlade jag mellan Linköping o Karlstad o där behövdes krutet.
De som slitits är Continental. De ligger nu bak så jag lär klara året iaf. C30:in har nya Good Year o än har jag inte sett något onormalt slitage. Det är tjejens pendlarbil som gör 8mil/dag.
Så det borde börja synas.
av RonniePersson
Lånar tråden lite.

Vi köpte en nyare bil till min fru som pendlar 6 mil/dag. Valet föll på en trevlig V50 D2 av 2011 årsmodell med 11600 mil. Bilen köptes i januari 2015, och levererades på nya vinterhjul. Sommardäcken som följde med var också helt nya, och av märket Nokian Hakkablue i dimension 195/65 R15. De monterades på i april, och har rullat hela sommaren med ett däcktryck på 2,5 kg. Bilen har rullat ca 1000 mil från april månad tills nu, dvs 6 månader.

Vid bytet nu till vinterdäcken (Continental dubbdäck 195/65 R15), så såg jag till min stora förvåning att framdäcken på sommardäcken slitits ner till 4 mm, bakdäcken hade 6 mm kvar. Bilen körs lugnt och varsamt.

Jag tycker framdäcken slitits onormalt mycket? Hade förväntat mig 5-6 mm kvar på dem, bakdäcken har som sagt 6 mm kvar nu. Framdäcken är inte snedslitna eller så, utan har ett jämt fint slitage, men bara 4 mm kvar.

Är detta normalt på en V50 D2?

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av fjohan82
RonniePersson skrev:Lånar tråden lite.

Vi köpte en nyare bil till min fru som pendlar 6 mil/dag. Valet föll på en trevlig V50 D2 av 2011 årsmodell med 11600 mil. Bilen köptes i januari 2015, och levererades på nya vinterhjul. Sommardäcken som följde med var också helt nya, och av märket Nokian Hakkablue i dimension 195/65 R15. De monterades på i april, och har rullat hela sommaren med ett däcktryck på 2,5 kg. Bilen har rullat ca 1000 mil från april månad tills nu, dvs 6 månader.

Vid bytet nu till vinterdäcken (Continental dubbdäck 195/65 R15), så såg jag till min stora förvåning att framdäcken på sommardäcken slitits ner till 4 mm, bakdäcken hade 6 mm kvar. Bilen körs lugnt och varsamt.

Jag tycker framdäcken slitits onormalt mycket? Hade förväntat mig 5-6 mm kvar på dem, bakdäcken har som sagt 6 mm kvar nu. Framdäcken är inte snedslitna eller så, utan har ett jämt fint slitage, men bara 4 mm kvar.

Är detta normalt på en V50 D2?

Mvh Ronnie
Det låter mycket... Min har rullat drygt 16200 mil. 4 vintrar/4 somrar kunde jag köra på jag fick med vid nyleverans. Till den gångna vintern 2014-2015 köpte jag nya vinterdäck och till våren 2015 blev det nya sommardäck. Kör nog lite mer offensivt (okej, den presterar inte så mkt...) än medel samt en hel del resor på kontinenten/östeuropa/autobahn vilket sliter en hel del också, jämfört med max 110 km/h och enklare resor på hemmaplan. Sommardäcken var Michelin och vintersulorna Nokian.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Här finns lite att läsa om det iaf: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30

Låter som det slitits mer än vanligt enligt mig iaf fram. Kan bero på körstil med
av MatsO
Verkar bero mer på däcket än bilen.

Jag har dubbade Hakka på min och de har rullat mellan 2500 och 3000 mil nu - då är det mer än 6 mm kvar på dem så jag bör kunna få ut lika mycket till ur dem
Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Finns det styckvis sänkfjädrar att k&oum[…]

Mercedes själva hoppas på fem år,[…]

D4 VEA dricker olja

Blow-byn har minskat rejält efter turbobytet.[…]