NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Hej!

Var på skroten idag för att fixa andra "elhissmekanismer" fram från en V50 MY08 till min V50 MY06, dock gick det inte som väntat då sidorutorna var upphissade och rutorna hela.

Vad kan man göra på en bil utan el för att få loss denna "alu-platta" mekanismen sitter på? Krossa rutan eller kan man trycka ner rutan så mycket utan att skada elhissen?

Vet att man ska hissa ner rutan till ett visst läge för att kunna skruva loss klämman om rutan men här hade jag idag tyvärr inte tillräckligt med tid att skruva på skroten när detta dilemma dök upp innan jag skulle iväg och jobba.

Det är alltså denna jag vil åt. Är mycket tacksam för svar och idéer kring detta.
dörrhiss.jpg
dörrhiss.jpg (71.92 KiB) Visad 409 gånger
Användarvisningsbild
av grillchips
Är tråkig och bidrar bara med ett "följer", svor något enormt över den plattan när jag skulle installera markbelysning i dörrarna för något år sen. Något som fortfarande grämer mig.
Användarvisningsbild
av sony
Du skruva loss hiss satsen och plockar bort den då går det att sänka rutan manuellt till rätt läge för att få loss den från hissarmarna.Den platta heter dörrmdull och på den bilden är hissmotorn demonterad. Det är exakt det du ska göra på den bilen som är på skroten.
Användarvisningsbild
av Micce1980
sony skrev:Du skruva loss hiss satsen och plockar bort den då går det att sänka rutan manuellt till rätt läge för att få loss den från hissarmarna.Den platta heter dörrmdull och på den bilden är hissmotorn demonterad. Det är exakt det du ska göra på den bilen som är på skroten.
Se där, så logiskt när man läser din text att man nästan känner sig lite korkad :wink:

Ok får ta bort den nästa gång jag är där, all el verkade vara likadan så hoppas man kan använda allt som det är. Kan kanske vara dörrkontakten till a-stolpen skiljer men får kasta ett öga på det på plats.

Eller kanske man ska flytta över alla kablar och enheter som jag vet fungerar, samt lås?
dörrhiss 2.jpg
dörrhiss 2.jpg (79.46 KiB) Visad 378 gånger
[
Användarvisningsbild
av Micce1980
grillchips skrev:Är tråkig och bidrar bara med ett "följer", svor något enormt över den plattan när jag skulle installera markbelysning i dörrarna för något år sen. Något som fortfarande grämer mig.
Vad föll du på?

Tittade lite på denna innan som hjälp
[youtube]rlWDAvWllSc[/youtube]
Användarvisningsbild
av grillchips
Den där videon har jag kikat lite på också men jag hoppades att det skulle vara enklare att ta loss dörrmodulen utan att behöva ta bort rutan och massa krafs jag inte kände mig alls bekväm med. Tyckte att det skulle väl räcka med de bultar som höll fast plåten men sedan var det något i mitten om jag minns rätt som höll kvar skiten.
Vågade (och vågar) inte riva för mycket heller.. :D
Användarvisningsbild
av Micce1980
sony:s tips fungerade som väntat. Nu sitter det dörrmoduler fram från en 08-12 på plats.

Men det var lite meck för en ovan att fippla med ruta, inställning av elhiss samt peta kabelhärvan rätt. Behöll all elektronik från tidigare dörrmodul. Lyckades på något outgrundligt sätt istället för att ta bort låset att ta ut de tre piggarna som håller de i dörrmodulen samt att få tillbaka dem, det var dock inte alls värt tiden det tog med facit i hand.

Så nu fungerar allt precis som förut på bägge sidor. Nu ska jag bara leta upp dörrsidor fram från en 08-12 och byta klädsel på dem. Detta känns som det lätta i kråksången. :wink:

EDIT: Provmonterade de nya dörrsidorna nu. Så nu sitter allt där det ska. Så långe, behöver byta klädsel på båda sidorna samt nya dörrpluppar som håller dörren så sitter dörrsidan tätt och fint sedan.

Som en bonus kom de med diskanter. Vilken skillnad i ljudupplevelsen, en aning skarpa men får prova de ett tag, annars är det ju bara att koppla ur dem om så önskas.

Pärlan har nu över 35.000 pålitlig[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Var ut och körde ca 5 mil, men det är no[…]

Finns väl på skroten och nya på v[…]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]