NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej!

Jag har en s40 1.8f my08 och ac på den funkar inte, kommer inte ihåg när den gjorde d sist då jag inte använder den så mkt. Men igår satte jag igång den på lägsta temp o den blir inte så kall, precis lika kall utan ac:en. Vet heller inte hur man kollar upp d men jag öppna motorhuvet o kolla lite, såg att en stor fläkt som blåser mot grillen? Funkar inte vare sig med ac på eller av. Nån som vet vad problemet kan vara
Användarvisningsbild
av grillchips
Kan vara olika saker, men först och främst kan ju kylmedlet vara slut. Det är den förmodligen i min V50 1.8F 2008 så jag ska snart in och få det påfyllt och hoppas att det räcker.
Kan annars vara läckage, ACn är trasig osv.
av htchd2
Man har sett mycket äldre bilar med fungerande ac. Men hur vet man vad som är sönder? Ska man börja med att fylla på?
Användarvisningsbild
av grillchips
Såklart man har, men det är inte riktigt relevant. Gasen läcker ut förr eller senare, behöver inte bero på att något är sönder. Om du tar dig tiden att söka lite på forumet och på Google så får du fina exempel på hur du kan felsöka och avgöra ifall du klarar dig med att fylla på istället för att byta kompressor.
av Kimmen90
Hur många grader var det ute? ACn går väl inte igång förens vid 16+?
av htchd2
Det var ungefär 14-15 enligt tempen i bilen men den brukar ibland inte visa rätt
av Kimmen90
Ett tips jag fick var att aldrig stänga av ACn då packningar lätt torkar och läckage uppstår. Hände på min förra bil. Ha alltid ACn på auto.
av htchd2
Var ligger kompressorn på dessa bilar. Är det nått man kan se och undersöka om den fungerar. Stämmer det att kompressorn inte fungerar om det är slut på kylgas eller vad det nu hette
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det är väldigt vanligt att kondensorn pajar på våra bilar.

.
av htchd2
Vilken skitbil isåfall. Måste byta bil innan hela rasar. Min gamla s80 som såldes till brossan var hur bra som helst!
B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]