NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Har äntligen fått min V50 2.0D.

Har visserligen bara kört 30 mil ännu men ligger på en förbrukning på 7.2l/mil vid blandad körning.

Vad kan jag förvänta mig om några hundra mil, tycker detta är lite högt.
av dali
Förbrukningen beror givetvis på körsättet och även på däcken (bredd, rullmotstånd). Min V50 2.0D har gått ca 3700 mil och jag ligger på runt 0.65 blandad körning, mest pendling i 80-120, 16"-hjul 205/55, med fyra personer i bilen. Enligt folk som kört mycket diesel så kan man räkna med att förbrukningen kommer att sjunka lite till när milen ökar, vet inte hur mycket dock.

Som bäst har jag legat på 0.61, som "sämst" 0.75 under semestern när jag körde en del med släp och det blev mycket kortkörningar i stadstrafik. Volvos siffror (0.56) är drömsiffror, säljaren sa att man kan räkna med en dl högre och det verkar stämma.
Användarvisningsbild
av poseidon
Det var väl det jag trodde, hoppas komma ner mot 0.65 vid landsväg iaf. Kör visserligen på 17".
av Arne
Våran S40 2,0D ligger också på ungefär 0,65 l /mil. Då den var ny drog den närmare 0,74 l/mil.
av matti
Jag vet inte hur ni kör, men jag har en v50 2,0d som aldrig
dragit mer än 0,6 l/mil.
Vid senaste tankningen hade den dragit 0,53 l/mil.
Det är inte färddatorns uppgifter, utan uträknade.
av dali
Jag skulle nog karaktärisera min körstil som lugn, men inte långsam. Jag ligger i allmänhet på farthållare, +10 på alla hastighetsbegränsningar (utom 30) och kör om när tillfälle ges utan att gasa som en tok. Körde tidigare en S40 T5 med automatlåda, låg på 0.85 i snitt, enligt Volvo ska den ligga på 0.94.

0.53 har jag aldrig varit i närheten av ... körde en hel tank exakt på hastighetsbegräsningarna under sommartid, inga omkörningar och minmalt med kortkörningar, hamnade då på 0.61. Alla mina siffror är också uträknade, inte från färddator.

Du kanske har hittat ett snålt exemplar, motorer och drivlinor på samma modeller är inte exakt lika starka/snåla/effektiva, det kan skilja några procent mellan exemplaren. Jag har en sexväxlad 2.0D, från -06 och framåt är den femväxlad och ska då vara något snålare.
av matti
Jag har också en sexväxlad.
År 2005 5500mil.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]