NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50volvo
Hej, ny på forumet här!

Har lite problem med sambons pendlarbil, en Volvo V50 2.0D 2007.
Den låter riktigt högt från framvagnen, vet att hjullager är ett vanligt problem men kan säga med nästan 100% säkerhet att det inte är hjullagerna då båda dessa är bytta senaste 1000 milen.

Oljudet låter dock likt det ljud som dåliga hjullager ger, jag trodde att det var hjullager vänster fram (bytte höger fram för ca 1000 mil sedan) så jag monterade ett nytt vänster fram men ljudet kvarstod. Är det någon som har några tips på vad det kan vara? Rejmes tar 500:- bara för att provköra bilen, vill helst undvika det.

Tack på förhand!
av dongan
Sitter däcken på samma postion som förra året?
Har du slitit in däcken bak och sen sätter dessa fram kan du få detta problem.
Titta/känn på däcken om det är olika höjd på mönstret på insidan av däcket.
av Perra_367
Hjullager är rel. lätta att diagnosticera, lyft bilen vid aktuellt hjul, snurra hjulet med några fingrar på fjädrarna. Känner du nått i fjädrarna är hjullagret kass. Metoden är dock inte 100%, tror att det finns hjullager som är i "förstadium" att bli dåliga, men inte är tillräckligt dåliga för att kännas i fjädern, ett av mina hjullager bak var sådana, kände inget på bilen, men hade jag av lagret och körde det mellan händerna kände jag en liten förslitning.

Annars blir man ju lite lätt insnöad på sina egna problem, men det kan vara värt att kolla på även för dig, då den har liknande ålder som min.

En av bussningarna på stagen i bakvagnen (se bild nedan, staget har artikelnummer 30683067, skruvarna 999259) har kollapsat så att hjulupphängningen till en till viss del får en stum koppling till kupén, vilket i sin tur gör att små vibrationer så så som däcks-ljud med mera får lättare att hitta in, det låter väldigt likt hjullager som börjar bli dåligt (och är i princip omöjligt att riktningsbestämma då det blir resonansljud i kupén). Finns mängder av rel. nya stag på bildelsbasen, kostar c:a 250:- styck.

Bild
av Perra_367
Hej igen, bytte mina "understag" i förra veckan och tycker faktiskt att de nya (plockade från en C30-2013) såg ungefär lika sneda ut efter att jag monterat dom (stagen sitter betydligt bättre när man sänkt bilen igen). Det blev kanske en marginellt mjukare känsla i bakvagnen, svårt att säga.

Dock så försvann inte "mitt" humm/brumm/lagerljud i kupén så i mitt fall är kommer detta från annan känsla, mitt nästa spår är höger drivaxel och support-lagret till denna.

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]