NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik V
Hej,

jag är ny användare här på forumet.

Har precis köpt mig en V50 2.4 -05, 3800mil och har redan efter 3 dagar upptäckt mitt första (o)ljud. :???:

Ett typ att klonkande som uppstår när man växlar ner från 3:an till 2:an. Precis när man släpper upp kopplingen och inte möter med gasen så att det blir lite motorbroms, då klonkar det till. Det kan klonka till sen när man gasar till efter det, jag har inte lyckats höra ljudet vid några andra växlingar än så länge.

Är det någon som så där helt spontant känner igen felet och kan säga vad det är som låter?

Nu är det ju nybilsgaranti kvar, men jag tänkte vänta lite med verkstan tills jag eventuellt har hittat fler fel.

I övrigt är jag nöjd med bilen. (Än så länge) :roll:
av Micke N
Jag tror du är i gott sällskap, se följande länk.

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=40080

Har själv klonk-ljud på min T5 aut -07 vid kökörning (växlande lätt gaspådrag-motorbroms) i 40-50 km/h. Samma symptom verkar sign Baseliner1 i länken ovan ha. Det är kanske de hastigheter som gäller din bil också. Även om min volvoverkstad hävdar att ljudet kommer från växellådan och enbart är ett skönhetsfel är min misstanke att ljudet kommer från drivaxlar med för stort spel. I min tidigare S60 aut med låda av samma typ hördes inget och jag tror inte det beror på ljudisoleringen. Det går tom att känna en svag duns i golvet vid vissa tillfällen, hade det varit växellådan hade den haft kraftiga missljud.

Enligt en annan länk (lång, se någonstans mitt på)

http://www.vibilagare.se/felanmalan.asp ... rand=Volvo

finns det en teknisk rapport TR 213724 som löser problemet genom "limning av drivaxlar" men enligt verkstan finns inte rapporter med så långt nummer. En annan skribent i swedespeed-länken skriver också att det går att få bort.
Själv kommer jag inte att gå vidare med det här, det är tydligen en "produktegenskap" som man får leva med och skall inte påverka livslängden även om det är irriterande.

F ö, om du inte redan har märkt en annan produktegenskap, motorvibrationerna vid ca 1900 r/m på 5 cyl bilar och som känns som defekta drivknutar i golvet vid acceleration, så är den också bara att leva med. Möjligen är senare bilar bättre för min är vibrationsfri men på 05:or vet jag att de finns.

Tala för säkerhets skull med din volvoverkstad och meddela om det kommer fram något nytt.
av Erik V
Hej, tack för ditt svar med bra länkar.

Beträffande swedespeed forumet så nämner man DMF(Dual Mass Flywheel) och/eller moment omvandlaren(Torque converter) men det antar jag är något som bara berör automatväxlade bilar?

Transmissionsglapp är jag van med från mina tidigare 5cyl Audi jag haft, det här var mer som ett ljud som uppstod bara, inget som ryckte till, ett typ av metalliskt klonk/plonk. (Hur svårt är det inte att beskriva ljud. :wink: )

Det är lustigt att man kan störa sig så på såna saker...

Jag återkommer om jag får reda på något.
av Frigge
Om det nu är samma ljud jag tänker på så beror det på motorupphängningen, motorn pendlar ganska mycket när man gör som ni beskriver o då klonkar det till. Detta är inget fel utan konstruktionen är sån, skulle man styva upp det får man säkerligen vibrationer o dylikt istället.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
dette finnes også på 1,6 diesel og 1,8 bensin, v50 og s40, o6 modeller. det høres ut som for mye slark i drivlinjen. ikke imponerende!!
Användarvisningsbild
av poseidon
Erik V skrev:Hej, tack för ditt svar med bra länkar.

Beträffande swedespeed forumet så nämner man DMF(Dual Mass Flywheel) och/eller moment omvandlaren(Torque converter) men det antar jag är något som bara berör automatväxlade bilar?
Dubbelmassesvänghjul finns i manuella lådor oxå. Vet inte hur det är med Volvo dock, dvs om man bara har enkel. Har man dubbel så får man en tystare och smidigare låda men det är dyrare.

En kompis med en V50 2.0D -07 fick sitt svänghjul utbytt efter 50 mil....
Användarvisningsbild
av poseidon
poseidon skrev: En kompis med en V50 2.0D -07 fick sitt svänghjul utbytt efter 50 mil....
Citerar mig själv...

Nu skall även jag få mitt svänghjul bytt, efter 43 mil..... Fina bilar det här.
Användarvisningsbild
av poseidon
torkild skrev:dette finnes også på 1,6 diesel og 1,8 bensin, v50 og s40, o6 modeller. det høres ut som for mye slark i drivlinjen. ikke imponerende!!
Har nu fått mitt svänghjul utbytt vilket fått bort det skavande ljudet vid tomgång MEN nu har jag fått detta klonkande ljud istället. För mig märks det när man inte möter kopplingspedalen med gasen utan "släpper" kopplingen lite för snabbt fast helt normalt. Mest mellan 2an och 3an men ljudet finns vid alla växlingar. Faan vad tur att det är en tjänstebil så man inte drabbas personligen.
av Djurberg
Jag har själv samma ljud skulle jag tro, men mer vid växling från 4 > 5, och 5 > 6.
Bilen ska in på diagnos på onsdag, ska bli intressant och se vad dom säger.

C30 2.0D 380mil
av Djurberg
Nej nej! Mitt problem var ett helt annat. Det var en sten som hade lagt sej dum och fastnat i ett motorfäste. 5 min :)
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]