NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
Min bil har gått 16.000 mil nu. Senast något additiv fylldes på var antagligen vid 6.000 mil.
Jag har alltså kört 10.000 mil utan att tanken är tom (tror jag).

Mina huvudfrågor:
1. Vad händer när tanken blir tom?
2. Får jag varningsmeddelande innan den är tom utan att den går ner på "köra_hem_läge"?
3. Om jag fyller själv innan additivtanken är tom behövs någon inställning göras?
4. Vad händer om jag fyller additivtanken med diesel?
5. Kan man fylla "något" (minns inte namnet kostar runt 300kr) direkt i tanken i stället för i additiv (som jag fyller med diesel)?
6. När pumpas det additiv till tanken?
7. Går det att ta bort hela skiten och köra med bilen utan :twisted:
Användarvisningsbild
av Sierra94
Du får en liter från tyskland för knappt 600 kr iaf. Om du ska fylla på. Och en 3 liters dunk för en tusing inkl allt som behövs för fyllning. http://www.autoteilemann.de/walker-eolys-176-80501.html

Nyss köpt därifrån själv. Funkade fint.

Du lär nolla räknaren i bilen med Vida oavsett om den körts tom eller ej.

Resten kommer du säkert få svar på snart. Eller en länk till svaret. Vill minnas att jag sett Timebandit skriva om detta i en annan tråd.
av linnar
Sierra94 skrev:Du får en liter från tyskland för knappt 600 kr iaf. Om du ska fylla på. Och en 3 liters dunk för en tusing inkl allt som behövs för fyllning. http://www.autoteilemann.de/walker-eolys-176-80501.html

Nyss köpt därifrån själv. Funkade fint.

Du lär nolla räknaren i bilen med Vida oavsett om den körts tom eller ej.

Resten kommer du säkert få svar på snart. Eller en länk till svaret. Vill minnas att jag sett Timebandit skriva om detta i en annan tråd.
OK!

TACK!
Billigt!
1. Bilen slutar regenerera och kör man så för länge så kommer motorn rusa å rasa pga att oljan späds ut med diesel. Eller att dpf blir så tätt att det inte går att köra.
2. Man skall få det vad jag vet men allt kan strula så sköt intervallerna på 6k mil så slipper man oftast oroa sig.
3. Ja. Nolla räknaren i ADM med dice /vida.
4. Katastrof. Se punkt 1. Additivet ser till att sotet förbränns.
5. Nej. Additivet doseras in i tanken varje gång man tankat och olika varje gång beroende på hur mycket man tankat.
6. Varje gång man tankar mer än 5 liter.
7. Ja. För runt 5000 kanske men inget jag vet exakt hur men det är ej lagligt och kan ge konsekvenser som jag ej heller ger mig in på nu :)

Nu kan fler fylla i vissa hålor :)
av linnar
timebandit skrev:1. Bilen slutar regenerera och kör man så för länge så kommer motorn rusa å rasa pga att oljan späds ut med diesel. Eller att dpf blir så tätt att det inte går att köra.
2. Man skall få det vad jag vet men allt kan strula så sköt intervallerna på 6k mil så slipper man oftast oroa sig.
5. Nej. Additivet doseras in i tanken varje gång man tankat och olika varje gång beroende på hur mycket man tankat.
7. Ja. För runt 5000 kanske men inget jag vet exakt hur men det är ej lagligt och kan ge konsekvenser som jag ej heller ger mig in på nu :)

TACK!!

Under punkt 1. Om det tar slut medan man är på långresa och har 50 mil hem eller så var min tanke om det går att köra hem utan problem och utan att den går ner på "köra_hem_läge"?

Under punkt 3. Vad händer om man inte nollar räknaren i ADM med dice /vida? Kan jag köra några mil utan problem? Märker systemet att jag fyllt?

En ny punkt. 8. Var kan man köpa det som behövs för att "nolla räknaren i ADM med dice /vida"?
linnar skrev:
timebandit skrev:1. Bilen slutar regenerera och kör man så för länge så kommer motorn rusa å rasa pga att oljan späds ut med diesel. Eller att dpf blir så tätt att det inte går att köra.

TACK!!

Under punkt 1. Om det tar slut medan man är på långresa och har 50 mil hem eller så var min tanke om det går att köra hem utan problem och utan att den går ner på "köra_hem_läge"?

Under punkt 3. Vad händer om man inte nollar räknaren i ADM med dice /vida? Kan jag köra några mil utan problem? Märker systemet att jag fyllt?

En ny punkt. 8. Var kan man köpa det som behövs för att "nolla räknaren i ADM med dice /vida"?
Beror på hur täta regenereringar man har. Mina kommer var 40e mil... Men hem kommer man troligen, dock med nedsatt motorprestanda.

Nollas inte räknaren så vet inte systemet om att du fyllt på och tror då att det kanske är tomt = massa problem.
Det är bara en räknare och använder tyvärr inte sig av en nivågivare.
Så räknaren skall alltid nollas när man fyller på additiv.

Ebay eller Alibaba kan du köpa bida/dice. Ca 1000sek. Finns en stor vida/dice tråd om du söker lite.
Har lite svårt att hjälpa dig hela vägen då jag är utomlands å dålig wifi :)
Men söker du så hittar du den iaf.
timebandit skrev:
Beror på hur täta regenereringar man har. Mina kommer var 40e mil... Men hem kommer man troligen, dock med nedsatt motorprestanda.

Nollas inte räknaren så vet inte systemet om att du fyllt på och tror då att det kanske är tomt = massa problem.
Det är bara en räknare och använder tyvärr inte sig av en nivågivare.
Så räknaren skall alltid nollas när man fyller på additiv.

Ebay eller Alibaba kan du köpa bida/dice. Ca 1000sek. Finns en stor vida/dice tråd om du söker lite.
Har lite svårt att hjälpa dig hela vägen då jag är utomlands å dålig wifi :)
Men söker du så hittar du den iaf.
TACK!!

Så det varnas inte innan det tar slut? Typ, "Additiv snart slut, var vänlig fyll på"
Jag skall leta upp den där tråden för det är uppenbart att man behöver dessa grejer.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Finns på meca och mekonomen. Volvo har säkert. Kostar väl dubbelt mot i länken jag gav dig ovan.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Annars kan du få köpa en liter av mig i obruten förpackning. Beställde som sagt hem men har inte fyllt än. Hade mkt additiv kvar i tanken vilket jag märkte efter jag plockat bort den och kände att det skvalpade ordentligt i den.

Tänker koda bort mitt filter i databoxen istället. Hör av dig om det låter intressant. Orginalkvitto medföljer. Lådan är oöppnad.
Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&o[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]