NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojjejonsson
Har precis blivit ägare av en V50f -09:a.
Den har just passerat 14 000mil och behöver således en service. Har sökt efter ett serviceschema men inte hittat nått. Är det någon på forumet som har det eller vet vad som ska göras?
Som jag förstått det så på de "ojämna" tusentalen gör man bara olja och filterbyte och på de jämna gör man dessutom något mer. Stämmer det?
Användarvisningsbild
av Dede
Jag tror jag har det kompletta schemat hemma. Kan försöka lägga ut det ikväll alt. skicka det på mail om du skickar en mailadress.
Användarvisningsbild
av leiwi
Dede skrev:Jag tror jag har det kompletta schemat hemma. Kan försöka lägga ut det ikväll alt. skicka det på mail om du skickar en mailadress.

du tror inte att du möjligtvis har för 2,0 D också, skulle vara jätte tacksam :D :D
av jojjejonsson
Dede skrev:Jag tror jag har det kompletta schemat hemma. Kan försöka lägga ut det ikväll alt. skicka det på mail om du skickar en mailadress.
Jag skickade min mailadress som ett PM till dig.
Tack för hjälpen!
av Rådlös
Du har fattat rätt med serviceintervallerna.
Men vi tar det i klartext om någon mer undrar.
Vi kan kalla det Stor och Liten service. Stor service ingår kontroll av bromsar och lysen, motor och drivlina och andra viktiga funktioner. Det finns ett serviceschema på allt detta. Olje- och filterbyte ingår också. Detta blir således var 2000 mil. Och 14000 mil skulle då bli en Stor service.
Liten service är bara olje- och filterbyte. Det blir då var 1000 mil. När det infaller samtidigt som Stor service så utför man ju det samtidigt. Naturligtvis kan man få hjälp med annat problem eller oklarheter som har uppstått även på en lite service. Bilen säger till själv när det börjar bli dags för service och verkstaden håller reda på vilken typ av service som är aktuell utifrån mätarställningen.
Användarvisningsbild
av Dede
Fick ditt PM men får felmeddelande när jag skickar. Kolla så mailadressen är rätt så skickar jag igen.

Den jag har är tyvärr bara för bensin och FF.
av Kimmen90
Ring Volvo supporten och lämna ert registreringsnummer och mejladress så får ni schemat på PDF

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]