NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sodori
Hejsan!

Har en Volvo S40 -07 med diesel värmare och tvp tidsur! Och om jag sätter den ena till när jag slutat, och naturligtvis aktiverar henne. Så går hon trots ändå inte igång (det är -5 just nu)! Har hänt ett par gånger nu, är det någon som stött på detta själva?
Användarvisningsbild
av Sodori
Har undersökt lite mer nu. Försökte manuellt starta henne ca 25 min innan jag slutar (timern gick inte igång då heller), hon blinkade "på" i kanske en minut efter manuell start, sedan går hon tillbaka till av! Tog ut och kollade hennes säkring när jag kom hem igår, den är hel. Och efter att starta den manuellt hemma igår gick den igång! Starta den manuellt när jag kom till jobbet, samma fel som i går. Han inte testa den innan jag for.
Enda tesen jag kan få ut av det är att regeringen kontrollerar min bil med mikro vågor, och jag behöver en gigantisk aluminium hatt till henne för dom tycker bara att hennes dieselvärmare skall gå igång hemma xD Skall göra lite mer stick prover kan vara något med säkringen? Vet inte vad dock.

PS. Tanken är full, och batteriet är det nog inge fel på. Startar alltid med en iver trots kylan.
PPS. Jag ställer tiduret på när jag slutar ja. Och som sagt i går så kollade jag till och med till henne 25 min innan jag slutade.
Användarvisningsbild
av Perra83
Om värmaren först går PÅ och sedan till AV så är den inte som den ska. Då har du garanterat en felkod.

Går värmaren när motorn går?
av getsome
Du har troligtvis en igenkoksad värmare , tar du bort säkringen så nollar du felkoden i värmaren = den hoppar igång ur låst läge. Det du kan göra är att dra säkringen , vänta 30 sec , tillbax med säkringen , starta bilen , starta värmaren på direktstart och ut och kör i ca 45 min - 1 h , detta brukar bränna ut värmaren så den fungerar bättre om det är så att stiftet i den är sotigt , anledningen till att man ska köra är att då har du högre spänning på glödstiftet och detta ger mer effekt , min värmare strulade också i början av vintern men efter att ha haft den igång varje morgon i ca 1 h (min resa till jobbet) i 1 veckas tid så har den alltid funkat fint efter det
Användarvisningsbild
av P210
Sodori skrev:Har undersökt lite mer nu. Försökte manuellt starta henne ca 25 min innan jag slutar (timern gick inte igång då heller), hon blinkade "på" i kanske en minut efter manuell start, sedan går hon tillbaka till av!
Min värmare bråkade på samma sätt innan jul, vid direktstart kunde lampan blinka ett antal ggr innan displaytexten sa "AV"
Vid start går värmaren igenom en checklista och VIDA visade att det var elfläkten i min värmare som strulade -fick värmarfläkt signal saknas/ värmarfläkt funktion saknas/för låg matningspänning), nollade jag felen fick jag igång värmaren igen. Och efter ett par dagars inkörning igen så har den gått utan fel hela vintern.
Så en titt i diagnostiken är nog nödvändig för att veta vad den inte gillar.
Här är startsekvensen;
Bild
Lyssnar man noga så hör man först att fläkten i värmaren surrar till, det tickande ljudet bakifrån då bränslepumpen går igång och frustandet när den försöker tända, när man "lärt" sig hur den låter vid en fungerande start kan man snart lista ut var det är som går fel.
Användarvisningsbild
av Sodori
getsome skrev:Du har troligtvis en igenkoksad värmare , tar du bort säkringen så nollar du felkoden i värmaren = den hoppar igång ur låst läge. Det du kan göra är att dra säkringen , vänta 30 sec , tillbax med säkringen , starta bilen , starta värmaren på direktstart och ut och kör i ca 45 min - 1 h , detta brukar bränna ut värmaren så den fungerar bättre om det är så att stiftet i den är sotigt , anledningen till att man ska köra är att då har du högre spänning på glödstiftet och detta ger mer effekt , min värmare strulade också i början av vintern men efter att ha haft den igång varje morgon i ca 1 h (min resa till jobbet) i 1 veckas tid så har den alltid funkat fint efter det

Skall testa detta vi har en fikarast ca 1 timme innan att vi slutar som blir perfekt! Vad du menar med "starta bilen" är mera sätt i nyckeln och vrid till läge ett så man kan manuellt aktivera värmaren? Och inte bokstavligen starta henne xD Tack så mycket, hoppas detta löser det. Som ofta nämnt så när man har dieselvärmare vill man ju oftast till alltid nyttja den speciellt då det blir rätt kallt! Spar både bränsle och slipper frysa när man kliver in!
Användarvisningsbild
av P210
getsome skrev:...Starta bilen, anledningen till att man ska köra är att då har du högre spänning på glödstiftet och detta ger mer effekt
Sodori skrev:Skall testa detta vi har en fikarast ca 1 timme innan att vi slutar som blir perfekt! Vad du menar med "starta bilen" är mera sätt i nyckeln och vrid till läge ett så man kan manuellt aktivera värmaren? Och inte bokstavligen starta henne
-Jo motorn ska vara igång vilket laddar batteriet vilket ger maximalt med ström i elsystemet och till glödstiftet i brännaren!
Man kan aktivera brännaren med direktstart även om motorn är igång.
Användarvisningsbild
av Sodori
P210 skrev:
getsome skrev:...Starta bilen, anledningen till att man ska köra är att då har du högre spänning på glödstiftet och detta ger mer effekt
Sodori skrev:Skall testa detta vi har en fikarast ca 1 timme innan att vi slutar som blir perfekt! Vad du menar med "starta bilen" är mera sätt i nyckeln och vrid till läge ett så man kan manuellt aktivera värmaren? Och inte bokstavligen starta henne
-Jo motorn ska vara igång vilket laddar batteriet vilket ger maximalt med ström i elsystemet och till glödstiftet i brännaren!
Man kan aktivera brännaren med direktstart även om motorn är igång.

Jaja, nu förstår jag bättre instruktionerna xD Kör 50 min till och från jobbet, sätter på den under den färden då då!
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]