NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, är detta normalt. När jag drar i parkeringsbromsen "hack för hack" tar det bra redan vid andra/tredje hacket.

Tar jag tag och rycker till så går bromsen till max och nyper ej tag.

Om det inte är normalt, hur kan jag börja felsöka?
Har rengjort och smörjt vid fjädern dom drar tillbaka bromsen vid däcken bak.
av Kimmen90
w45 skrev:Låt bli att rycka då! Men har du kollat så det inte är mekanismen i handbromsspaken som kuggar över?
Ja nu rycker jag nödvändigtvis inte i parkeringsbromsen, mer orolig över vad bilprovningen säger...
så här är det gott folk. Volvos bilar har haft mekanisk parkeringsbroms som är stum och regleras med wire, det är det som alla är vana vid, även från många andra bilmärken.

V50/S40/C30(P1:0orna) har en hydraulisk parkeringsbroms som är integrerad i färdbromsens funktion i oket, dvs den saknar bromstrumma och de s.k backarna. I stället är det färdbromsens bromsbelägg som ansätts hydrauliskt mot skivan när parkeringsbromsen manövreras.
Så om du trycker in kolven i oket(t ex vid genomgång av bromsarna) och sen inte pumpar ut kolven med bromsservon och färdbromsen så blir bilen helt obromsad av parkeringsbromsen.

Anledningen till detta går att spekulera om, men möjligen ligger en del av förklaringen i att bakhjulen omöjligen ska kunna låsas under färd, eller att de inte ska frysa fast under vintern.

När du, Kimmen90, skriver att du rengjort fjädern till parkeringsbromsen i någon form av bromstrumma?
Kan inte hitta något om i vida om att modellår 2007 skulle vara mekanisk
milktrucker skrev:
När du, Kimmen90, skriver att du rengjort fjädern till parkeringsbromsen i någon form av bromstrumma?
Kan inte hitta något om i vida om att modellår 2007 skulle vara mekanisk
Det är troligen fjädern som sitter på parkeringsbromsens hävarm i oket som han menar. Den är för klen och så fort det samlas lite skit i hävarmens axel så orkar inte fjädern dra tillbaka armen till utgångsläget, vilket krävs för att självjusteringen skall greppa om.

Jag misstänker i det här fallet att mekanismen inne i oket kanske är på väg att ge upp och att ett hastigt ryck får självjusteringen att "kugga över" . Det räcker om det sker i ett av oken för att det skall bli slapp i bromsspaken. Det kan ju vara farligt om det skulle släppa när bilen står parkerad i en backe med bromsen åtdragen, så lägg för säkerhets skull även i 1ans växel.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]