NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God kväll.

Efter jag parkerade bilen igår kväll så stannade inte kylarfläkten. Ibland så kan den ju gå typ 2 minuter efter avstängning eller liknande så jag tänkte inte mer på det.
I morse när jag kom till bilen så stor fläkten å snurrade!! Den stannade direkt när nyckeln sattes i låset.
Har för mig jag läst något om detta tidigare men hittar inte det jag letar efter när jag söker :(

Någon som kan hjälpa mig med information om varför och/eller hur man kan åtgärda problemet? :)

Tack på förhand.
Kollade elschemat lite snabbt, finns en liten styrenhet för kylfläkten, kanske nåt relä som hängt sig, eller nåt annat elektronikspök? Man läser ju om en del konstiga fel som händer nån enstaka gång , minns att mina Xenon lampor fortsatte att lysa efter jag slagit av och tagit ut nyckeln. Så fort jag satte i nyckeln slocknade de. Har bara hänt en gång och det var säkert 6-7 år sedan. Instrumentpanelen slocknade en gång, har aldrig hänt någon mer gång. High -Performance stereon dog en gång, efter återstart funkade den och har aldrig hänt igen.

Har det hänt igen under dagen?
dieselputte skrev:Kollade elschemat lite snabbt, finns en liten styrenhet för kylfläkten, kanske nåt relä som hängt sig, eller nåt annat elektronikspök? Man läser ju om en del konstiga fel som händer nån enstaka gång , minns att mina Xenon lampor fortsatte att lysa efter jag slagit av och tagit ut nyckeln. Så fort jag satte i nyckeln slocknade de. Har bara hänt en gång och det var säkert 6-7 år sedan. Instrumentpanelen slocknade en gång, har aldrig hänt någon mer gång. High -Performance stereon dog en gång, efter återstart funkade den och har aldrig hänt igen.

Har det hänt igen under dagen?
Nej det har inte hänt någon mer gång idag. Har då gjort 3 starter idag. Kommer inte lämna bilen igen när jag hör fläkten gå iaf. Tråkigt att man skall behöva tänka på sådant , att inte våga lämna bilen för att saker å ting inte vill stänga av sig...
Ja. Brukar ofta säga 1 gång är ingen gång... Händer det igen så är det något som är fel.
getsome skrev:Din bil har regenererat och du har stäng av den mitt under en sådan ? fläkten går nämligen på fullvarv när den regenererar

Såg något om det på nåt engelskt forum. Har dock aldrig observerat detta själv och har vid flertalet gånger stängt av motorn när jag vetat att regenerering pågått. Har hört kylfläkten gå sommartid efter motorn slagits av, men det är väl för att kyla AC kondensorn ?

Timebandits fläkt gick ju hela natten, möjligt att det kan vara någon mjukvarubugg som ställt till det då ?

OT: Upptäckte av en slump att vid automatisk start av tillsatsvärmaren slår den av vid en klart lägre kylartemp om man sätter manuell kupetemp till "Lo" . Då slår värmaren av vid ungefär det andra strecket istf strecket rakt upp. Iofs inget man utnyttjar vid minusgrader, men ovanför nollan vill jag spara några droppar diesel och sakta dra på värmen när motorn nått full temp.
getsome skrev:Din bil har regenererat och du har stäng av den mitt under en sådan ? fläkten går nämligen på fullvarv när den regenererar
Nej det hade den dessvärre inte gjort, det håller jag stenkoll på. Men däremot idag :)
GeBo skrev:nej, det är byte av fläktrelä som gäller i 9 fall av 10...
Ja något sådant vill jag också tro på men vet inte. Får se om/när detta sker igen. Då får jag ta tag i det.
GeBo skrev:regenererar motorn verkligen när den är avstängd?
Absolut inte :)
Har också funderat på varför kylfläkten till motorn på frugans V50 D2 -11, går direkt efter start av motorn. Det är ju runt 0:an ute, eller t om minusgrader ute nu? Stänger jag av AC:n så stannar fläkten...

Mvh Ronnie
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]