NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har haft vår V50 D2 sedan september och är mycket nöjda. Det har nästan uteslutande varit jag som kört den, även när vi provkörde/köpte bilen.
Frun har inte märkt några vibrationer på passagerarplatsen men å andra sidan märkte hon inte att ett fjäderben var av på hennes egna bil så det säger inte så mycket :P

För ovanlighetens skull satt jag i passagerarstolen häromdagen och märke då av vibrationer där. Föraren märkte inget och jag märker inte heller något när jag kör. Men de finns där. De känns precis som om ett däck är ovalt eller sitter löst, jag kan även höra ett svagt pulserande ljud i takt med vibrationerna. Vibrationerna förändras i frekvens i förhållande till hastighet, ej varvtal, och förändras inte vid acceleration, jämn fart eller frirullning/inbromsning.

Jag har kollat hjulmuttrar, hjullager, balanserat däcken (däckfirman såg inga orundheter eller skeva fälgar). Bromsarna tar jämnt utan vibrationer i ratt och ratten vibrerar inte heller vid körning. Det känns/låter inte heller som någon drivknut. Bilen har rullat 6800 mil.

Nu när jag vet om vibrationerna kan jag möjligtvis förnimma dom när jag kör vilket irriterar mig enormt :x

Listan på vad det kan vara blir ganska lång efter att de mest uppenbara felkällorna har kontrollerats. Mina funderingar går mot drivaxel eller mellanlager på höger sida. Har någon liknande erfarenhet och/eller tips på vad orsaken kan vara?
Uppdatering:

Jag höjde lufttrycket i däcken till 2.8 fram och 2.5 bak och problemet försvann nästan helt (de låg på 2.3 efter att däckverkstaden balanserat). Det verkar som att det trots allt är en liten orundhet i något däck. Håller tummarna för att det inte blir värre igen innan sommardäcken kan läggas på :D

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]