NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

God fortsättning på er alla. Mitt år började visst inte så bra. Först gick huvudnyckeln till lägenheten av på mitten och några minuter senare så larmade bilen för fel.
Felen utlästes till ECM-2452 och ECM-2453. Båda felkoderna pekar på fel allt från tryckgivaren ända fram till DPF. ECM-2453 är den som är permanent fel och den pekar på fel på givaren.
Har bytt givaren för något år sedan pga samma problem som då(begagnad) . Vid den tidpunkten pratade jag med Bilia först och dom säljer tydligen Givare + nya rör och sa att delarna är typ uppdaterade för att undvika få kondens in i givaren osv osv.

Är det någon som har konkreta "bevis" på att detta verkligen är fallet eller om det är samma delar som när bilarna tillverkades? Har tittat lite i VIDA och Tryckgivaren verkar ha fått nytt artikelnummer iaf men inte rören. Skall man slå på stort och byta både givare och rör eller bara givaren? Denna gången blir det en ny givare för att verkligen vara säker på att den är hel.
Funderar på om det bara är givaren som är uppdaterad för att motstå fukten/kondensen bättre och att man gärna byter rören för att få in mer pengar?

Någon som har något att skriva om detta? :)
Har en långresa nästa helg så jag måste verkligen göra något åt detta snart.

Tack på förhand.

Edit: Bilen är en Volvo V50 2.0D 2007.
Trist.... om jag förstod min personlige mek rätt så fryser, (eller fräter?) tydligen membranet sönder om fukten letar sig fram till givaren.

Försöker minnas när min pajade (Strulade till och från först), har för mig det var hösten 2008. Körde utan fungerande givare över jul/nyår och den byttes troligen januari 2009. Bytet fixades genom att meken for ner till Volvos saluhall och tog givaren från en helt ny 2.0D bil. Den nya har funkat utan problem sedan dess (c 7000mil) och jag kan inte minnas att meken sade något om uppdaterade rör när han läste i Vida, det är möjligt att det isf har kommit senare? Jag minns dock att han nämnde nåt om en produktionsserie som var mer drabbad än andra , många bilar runt 2006-2007 som hade problem då.

Om du har otur så kanske den beggade du satte dit var av den dåliga serien.

Kan du se något datum när den nya givaren kom? Lägg gärna upp art koden för den nya givaren ifall man själv skulle få problem och då köpa en beggad.
Med tankte på dina äldre problem med dpf mm så skulle jag programmerat bort det ur ecm:en. En bekant gjorde det på sin saab 9-5 1.9 tid nyligen och han sa att det blev som en ny bil. Han fick även programvaran uppdaterad så det vart 20 extra hästar.

Han betalade knappt 4000 kr för detta ingrepp. Då plockade firman även ner dpf och rensade den på innehåll. Röktest gjord efter ingreppet och värdena var inom ramarna med god marginal.
Tråkigt som fan. Hatar när konstruktioner och delar inte håller en någorlunda kvalitet. Att saker å ting kan hända har man fått lära sig att acceptera men inte dåliga delar.

Har letat och letat men hittar ingen mer info än vad jag fick av Bilia för något (1-2.5) år sedan. Minnet sviker lite :)
Då sa dom att som sålde både Givare och rör i ett KIT just för att dom hade problem med kondens. Det nya kittet skulle göra att det inte längre kunde komma kodens å fukt i givaren.

VIDA nämner INGET om uppgraderad givare eller rör i någon form av text men så här säger dess reservdelsnummer...

Sensor 1.00 30750460
REPL 1PCS 8699530-5, 30750461-3.
30750460

Tryckgivare 1.00 30757189
REPL 1PCS 30757189
30757189

Rör 1.00 30750461

Det jag tycker är intressant är att det verkar finns två olika men det står inget om chassinummer eller annat så vilken givare är vilken? Det finns alltså 30757189 och 30750460. Den ena heter Tryckgivare och den andra Sensor? Det är samma bild osv osv...
Rören verkar aldrig ha bytt nummer så frågan är om inte Bilia/Volvo vill garantera sig att få bort all resterande fukt genom att byta rören när man ändå håller på?

Jag har för mig att den sk. uppgraderade Givaren kom under 2007 eller möjligen 2008 men osäker. Hittar ingen info om det någonstans :(

Har en långkörning nästa helg så jag måste ju fixa till detta så snart jag kan men man vill ju inte byta något som är helt om man får betala för det liksom.
Lutar väl åt att bara byta givaren i första skedet och hoppas att det bara är det som är felet. Kan ju vara en serie av fel också om man har otur men någonstans får man ju börja. Det rätta är väl att byta ut både givare och rör direkt egentligen för att slippa bubbeljobb så att säga men plånboken vill annat :)
Sierra94 skrev:Med tankte på dina äldre problem med dpf mm så skulle jag programmerat bort det ur ecm:en. En bekant gjorde det på sin saab 9-5 1.9 tid nyligen och han sa att det blev som en ny bil. Han fick även programvaran uppdaterad så det vart 20 extra hästar.

Han betalade knappt 4000 kr för detta ingrepp. Då plockade firman även ner dpf och rensade den på innehåll. Röktest gjord efter ingreppet och värdena var inom ramarna med god marginal.
Ja jag borde men samtidigt så är jag mer betänkande på miljön. Men det kanske inte är den största tanken utan att jag troligen kommer få följdproblem med min vanliga otur. Min tanke att ta bort DPF fanns ju redan efter första problemet.

Men är det så att givaren verkligen är uppgraderad så byter jag ju gärna den och rullar vidare. Lite därför jag undrade om någon verkligen hade riktig information om just detta. Finns risken att min är av äldre typ och det finns en nyare så är inte valet svårt menar jag :)

Mitt förra DPF problem var jobbigt men inte så dyrt då jag köpte DPF från England. Tyvärr litade jag på Bilia för mycket då. Dom sade att filtret INTE kunde vara defekt utan att få larm/felkod på det men dom hade så fel dom kunde ha så dom litar jag inte på utan att själv kontrollera vissa saker längre.
Men Bilia är bra att ha som en referens osv när man felsöker å letar information.
Jag köpte nylogen en ny givare av en kille i gävle och den hade han nyligen köpt från volvo till sin bil då den strulade. Han kodade istället bort det i ecm så givaren blev över. Den har artnr 30757189.
Samma lika givare på en 08 s60. Och rören/slangarna ser oxo lika ut. Då jag har haft loss mina nyligen och bytt själva slangarna.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=27878820

Samma givare på en 10:a v50.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=28637342

Söker man på givarens nr får man upp en del bilar som har den. Så det är nog den nya typen.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/3M5A5L200AB/
Senast redigerad av 1 Sierra94, redigerad totalt 0 gånger.
Sierra94 skrev:Jag köpte nylogen en ny givare av en kille i gävle och den hade han nyligen köpt från volvo till sin bil då den strulade. Han kodade istället bort det i ecm så givaren blev över. Den har artnr 30757189.
Tack :)
Skall åka till Bilia imorgon om dom har öppet och kolla lite med dom å se vad dom säger om givaren å så denna gången. Fick du se på kvitto vad delen kostade också som nypris? Nyfiken på vad den kostar... Måste väl ändå köpa en men ändå :)
Nää, fick aldrig kvittot med. Men han nämnde nåt om 1500 kr. De är billigare hos ford säger folk på nätet. Likaså vårat spjällhus. Det kostar hälften hos volvo jämfört med ford fast det är lika del.

Se även mitt förra inlägg med alla bilar de passar på.
Sierra94 skrev:Samma lika givare på en 08 s60. Och rören/slangarna ser oxo lika ut. Då jag har haft loss mina nyligen och bytt själva slangarna.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=27878820

Samma givare på en 10:a v50.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=28637342

Söker man på givarens nr får man upp en del bilar som har den. Så det är nog den nya typen.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/3M5A5L200AB/
Ja det är något skumt med detta. Varför finns det två olika för? Googlar man på båda numren är båda likadana givare men något skiljer sig säkert. Konstigt att det inte finns mer info i VIDA faktiskt.
Har reservdelssidan uppe för just min bil osv men kan inte förstå varför det finns 2 olika givare och dom ersätter olika nummer dessutom.

Har ett svagt minne att han på Bilia för ett bra tag sedan sa att den nya givaren inte passar dom gamla rören/anslutningarna men då borde det fan något om det i VIDA och finnas chassiavgränsningar på delarna.

Edit: Har också läst mycket om att dom är billigare på Ford men det handlar om 150:- eller liknande när jag läst om det. Det får skilja mycket om jag skall orka bry mig. Får väl äta en pizza mindre denna månaden bara då :)

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]