NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo v50f 2008.

Körde från Sverige till Norge. Från plusgrader till minusgrader.
Parkerade, firade jul. Det blev kallare, ca -7. Försökte åka vidare igår men den startade inte.

Bilen beter sig som om den inte får bränsle.

Starkt batteri.
Har värmt upp bilen över natten till ca 5 grader plus. Torrt garage över natte.
Motorvärmare ikopplad.
Den vill fortfarande inte starta.

Har även fyllt upp tanken med vanlig bensin.

Några tankar? Förslag?

Någon sa att jag bör koppla bort minus polen på batteriet så att bilen "nollställs" - Är det en god ide?

Tack!

Lisa
Cool!

Ja, har använt startgas.

Spridarkontakter ja... Nu är detta en marknadsförare du pratar med ;) Men ska se om jag hittar något under huven som går å pilla lös ;)

Har checkat säkringen till bränslepumpen.
Har kopplat av batteriet och så på igen.
Har svurit.

KOmmer ni på mer så bring it on! =)
Startgas i massor.
Värme.
Kärlek.
Svordommar.
Med pauser mellan startförsöken.
Utan pauser.
Med laddat batteri.
Mer värme.
Mer gas.
Rensat startpluggarna som var ganska dränkta. Men det är väl ett tecken på att den får benisn iallafall ;)
Tagit ur å satt i spridarkontakter.
Bränslepumpen surrar och lever.
Mer kärlek och svordommar.
Lisa2000 skrev:Har även fyllt upp tanken med vanlig bensin.
Var tanken fylld med E85 innan eller har du bara kompletterat med bensin i en tank som redan var fylld med bensin?

Det kan hända att blandningen inte är korrekt om styrenheten tror att det är E85 istället för bensin. Kan gå att åtgärda genom att göra styrenheten strömlös en tid genom att lossa en batterikabel som du blivit tipsad om så att defaultvärde används vid start.

Lisa2000 skrev:Rensat startpluggarna som var ganska dränkta. Men det är väl ett tecken på att den får benisn iallafall ;)
Ett fenomen som kan inträffa är att oljefilmen på cylindrarnas innerväggar kan vara bortsköljd så att kompressionen inte blir tillräcklig. Ett sätt att fixa detta kan vara att skruva ur tändstiften och mata i en tesked olja i varje cylinder så att oljefilmen återställs vid nästa startförsök.
Camel skrev:
Lisa2000 skrev:Har även fyllt upp tanken med vanlig bensin.
Var tanken fylld med E85 innan eller har du bara kompletterat med bensin i en tank som redan var fylld med bensin?

Det kan hända att blandningen inte är korrekt om styrenheten tror att det är E85 istället för bensin. Kan gå att åtgärda genom att göra styrenheten strömlös en tid genom att lossa en batterikabel som du blivit tipsad om så att defaultvärde används vid start.

Aha! Bilen var fylld med E85, så körde jag till Nogre å då var det kanske 10l kvar när jag parkerade den.
Efte att den inte startade så tyckte någon att det var en god ide att fylla på med bensin i tanken så då gjorde de det. Så nu är den fulltankad med ca 10l E85 och kanske 40l 95 oktan.
Vi kopplade av batteriets svarta pol och lät den stå en stund innan vi kopplade på den igen.
HJälpte tyvärr inte.
Lisa2000 skrev:Rensat startpluggarna som var ganska dränkta. Men det är väl ett tecken på att den får benisn iallafall ;)
Ett fenomen som kan inträffa är att oljefilmen på cylindrarnas innerväggar kan vara bortsköljd så att kompressionen inte blir tillräcklig. Ett sätt att fixa detta kan vara att skruva ur tändstiften och mata i en tesked olja i varje cylinder så att oljefilmen återställs vid nästa startförsök.
Ah, detta har vi inte provat.
Bärgaren kom dock för en liten stund sedan och drog iväg med bilen.

Tack! =)

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]