NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av musjohanssonq
Hejsan.

Jag har ett problem som har uppstått från och till sen snart 1 år tillbaka. Vid starkt gaspådrag så hostar motorn till och dör. Vrider om tändningen så startar den igen utan några problem. Sen kan det ske helt sporadiskt att motorn blir slö och tappar all form av acceleration.

Tre olika saker är det som sker vid olika tillfällen.

För högt gaspådrag så dör den

Vanlig körning med inbromsning i en rondell tex och när man sedan ska köra ut ur rondellen och lägger i 3an så dör den.

Eller så tappar den kraften och hastighetsstoppar. växel 2 på 30km/h och växel 3 på 50km/h.

Hade den inne på service i somras och då hade det inte skett på en månad så jag hade helt enkelt glömt bort det. Men dom fick inte upp några felkoder för då hade dom ju sagt det. Bytade nyligen en styrbox för att höger framljuse hade slutat fungera.

Vad ska jag leta efter för fel? Har övervägt en hel del men för att inte påverka er så vill jag höra vad ni har att säga först.

Tack på förhand!

mvh
Användarvisningsbild
av Paglar
Jag hade problem med att motorn dog vid nedväxling från trean till tvåan på min V50 1,6D drive.
Detta skedde typiskt vid korsningar när man sänkte farten växlade ner och skulle köra ut i korsningen.
Inte roligt att stå mitt i korsningen med död motor.
Jag fick en mjukvaruuppdatering som löste problemet, detta var ju för fem år sedan så har du servat bilen på Volvo så borde du fått samma uppdatering.
Paglar skrev:Jag hade problem med att motorn dog vid nedväxling från trean till tvåan på min V50 1,6D drive.
Detta skedde typiskt vid korsningar när man sänkte farten växlade ner och skulle köra ut i korsningen.
Inte roligt att stå mitt i korsningen med död motor.
Jag fick en mjukvaruuppdatering som löste problemet, detta var ju för fem år sedan så har du servat bilen på Volvo så borde du fått samma uppdatering.
Hejsan

Den servades på Göinge bil (volvo verkstad) i somras men det har inte hjälpt.

Haft stora problem de senaste dagarna. Just nu provar jag att gasa på tomgång. Första försöket varvstoppade den på 3000. Andra försöket så dog den på 3500 och nu rusar jag motorn på 3500 varv i 10 minuter.

Har en bilfärd på 60 mil som måste göras på söndag. Därför provar jag lite desperata saker.
Okej, då kör vi en uppdatering.

Provade att ställa in bilen i garaget på jobbet så att hon stod i rumstemperatur. Efter det så gick hon helt okej faktiskt. Kan det ha kommit in is i systemet? Bilen står ju ute i -15 här uppe i Norge.

Samt så ryker dieselvärmaren väldigt mycket i början när man startar den. Kommer även rök ifrån fläktarna. Men det avtar efter ca 10 sekunder.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]