NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goderafton!
Jag har stött på lite patrull med kärran och behöver tips och idéer från er som kan mer.
Häromdan när jag skulle köra så märkte jag att den svarade väldigt konstigt på gas, tryckte i min OBDII-läsare och fick felmeddelande gällande misständning på cylinder 2. Jag startade om bilen och då gick den som vanligt igen.

Idag när jag skulle iväg så var den inte riktigt lika illa som första gången men man märkte att något var lurt. Tomgången ligger på ungefär 1100 istället för omkring 900, när bilen blir varm är det som att den plötsligt går bra igen.
Finns det något jag kan kolla, tändstift, tändspole? Eller bör jag svänga in på Volvo omgående så de får ta en titt? Jag inbillar mig att det luktar lite konstigt i bilen när den blir varm men det kanske är pga ACn som fortfarande inte är fixad.

Så, vad kan jag göra, vad kan jag kolla, vad bör jag passa mig för osv? Börjar bli lite orolig att något större är påväg att hända.

Bild

Edit:
Stämmer det att cylinderordningen är 1-4 från vänster när man står framför bilen, mot motorn?
Cylinder 2 är ju faktiskt den som jag förra året bytte tändspole på. Snål som jag var köpte jag en bättre (nåväl..) begagnad, jag ska prova att montera tillbaka den gamla som jag bytte då jag trodde den strulade just då vilket nu i efterhand visat sig vara något helt annat.
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger.
Om du startar bilen när det är riktigt mörkt kan du titta om du kan se någon gnista utanpå någon kabel eller runt tändstiftet. Tag annars och gör rent runt stift och kablar. inget klet eller fukt efter rengöring. Är du riktigt seriös byter du sedan plats på tändstiften. Får du nu "missfire" på annan cylinder så byt alla stiften. Får du fortfarande fel på samma cylinder gissar jag på tändspole eller ev skadad tändkabel
Användarvisningsbild
av grillchips
Det ska jag kolla, tack! Det låter definitivt som en enkel uteslutningsmetod att flytta runt stift/tändspolar.
Men rent krasst, vad kan dessa misständningar innebära för motorn? Om exakt en vecka nalkas julresa och jag vill såklart inte bråka med motorn mer än nödvändigt om det nu är så att den kan ta skada.
Så, jag har fortfarande inte tagit en större titt på detta, vilket jag kanske får äta upp nu.

Körde bilen nu ikväll efter att den fått stå i några dygn för ovanlighetens skull. Känner precis som förra gången, den går ojämnt. OBDII-stickan säger denna gång att det är cylinder FYRA, inte TVÅ som förra gången.
Kan en misständning vandra sådär? Denna gång fick jag alltså inget på 2, bara 4. När bilen går i högre farter (40km/h+) så känner man inte av det alls och snackar vi 80-90km/h+ så tycker jag att den går nästan lite renare och rappare än vanligt. Säkert inbillning men ändå.
Imorgon ska jag kolla tändspolarna och byta ut den som jag pratat om tidigare och jag ska ha kvillebäcks råd i åtanke, men finns det något mer att hålla koll på?
Ja det lutar åt det, behöver ändå tändstiftshylsa för att överhuvudtaget kunna kolla skicket på dessa så det kanske är lika bra att köpa på sig en uppsättning stift.
Frågan är om man ska hosta upp pengarna som Mekonomen vill ha eller om det finns andra alternativ, Tyskland?
Verkar bara finnas NGK till min, men det märket vill jag minnas att jag hört gott om? 111kr/st.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]