NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var idag inne på Volvo för en total can uppdatering på min v50 pga strulande backsensorer. Dock gick inte uppdateringen att genomföra eftersom bcm styrenheten var okänd. Enligt meken har någon tidigare ägare bytt styrenhet till en begagnad med fel art nr och sedan fört över programvaran till den begagnade enheten. Värt att nämna är att mätarställningen i bcm stämmer med bilens mätarställning. Enligt volvo var enda lösningen på problemet att byta bcm till en ny enhet för 8000:-. Finns det något annat sätt att fixa detta (läs billigare)? eller får man leva utan uppdateringar och backsensorer?
Bilen ifråga är en v50 t5 awd summum.

Mvh Robert
Senast redigerad av 1 älgrobert, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Volvoverkstaden som har gått med att ladda om en begagnad BCM har gjort tvärt mot vad Volvo rekommenderar.
Oftast går det att ladda om en begagnad men skulle det krångla så kan kunden stå med en obrukbar bil. En total uppdatering av CAN är inget man heller skall göra för då kan man få oönskade egenskaper/funktioner som inte går att återställa.
Tror tyvärr inte att det finns något billigt sätt att lösa ditt problem. BCM är ett problem för sej som måste lösas innan man kan uppdatera någon annan mjukvara. Backsensorerna skrev du aldrig vad det är som strular men sällan är det kopplat till mjukvara!
av älgrobert
Vid backning står det i displayen att parkeringsassistansen är aktiverad och backljuset lyser vilket tyder på att givaren för backväxeln fungerar, dock kommer det inget pip när man närmar sig ett föremål som finns bakom bilen.

Mvh Robert
Användarvisningsbild
av iFortyCC
Nu kommer jag inte ihåg hur det var på V50 men har ett förslag som jag vet fungerar på övriga nyare Volvo.
Backa upp bilen mot en vägg t ex, stanna typ 50 cm ifrån. Låt backen ligga i och prova höja volymen med radions volymratt. Detta är en funktion som knappt någon kund vet om. I väldigt många fall så tror föraren att han sänker radion men igentligen så har man sänkt ljudet för backsensorerna.
Användarvisningsbild
av leiwi
iFortyCC skrev:Nu kommer jag inte ihåg hur det var på V50 men har ett förslag som jag vet fungerar på övriga nyare Volvo.
Backa upp bilen mot en vägg t ex, stanna typ 50 cm ifrån. Låt backen ligga i och prova höja volymen med radions volymratt. Detta är en funktion som knappt någon kund vet om. I väldigt många fall så tror föraren att han sänker radion men igentligen så har man sänkt ljudet för backsensorerna.

Precis detta tipset fick jag för ett par år sedan då min S80 hade samma "fel" eller snarare symtom .

Sparade en del pengar och besvär
Användarvisningsbild
av leiwi
älgrobert skrev:Har nu testat att ändra volymen med radion både av och på, men fortsatt inget pip.

/Robert

men du hade väl backvarnaren aktiv när du provade (parkeringsassistansen är aktiverad)
av älgrobert
Ja den aktiveras automatiskt när man lägger i backen och det står "parkeringsassistans aktiv stäng av med exit" i displayen.

Mvh Robert
av älgrobert
Kan det ha nåt med dragkontakten/modulen att göra kanske? Avaktiverar drag kontakten bara ljudet när släp är tillkopplat eller påverkar den även meddelandet i displayen också?

Mvh Robert

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok