NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

-Är lite sugen på en V50D5 diesel eller en Saab 9-3 SC 1.9Tid och då med automatlåda.

Men jag har inte lyckats provköra Saab,en än!

V50D5 = 272000.- netto med lite extra utrustning (180hk, 5-växlad aut)

Saab 9-3 SC 1.9Tid = 250000.- netto (150 hk, men 6-växlad aut)

Vilken har bäst kvalité, körkänsla mm.?

Någon som kanske har jämfört?

/Lennart
av Kevlar
Vore det inte för att båda har automat så är det fel bilar att jämföra tycker jag. Jag har länge tittat på 1.9 TiD och då jämfört med V50 2.0D, som är ganska snarlik.

V50n's 2.0D motor är lite tystare och går lite snålare än Saaben, vars motor låter betydligt mer "diesel" - inte sexigt. Saaben känns mer ombonad inuti, men forlorar ändå på att alla plastdetaljer känns riktigt billiga och veka. Känn på blinkers/torkarspakarna så förstår du - gjutskägg är inte premium.

Jag körde en 1.9TiD SC Vector med automatare och gillade den, förutom ovanstående. Tyvärr tycker jag automataren dricker alldeles för mycket. Ljudkomforten i både V50 och 9-3 är kass med 17"are. Saaben vinner när det gäller utrymmena. Sen tycker jag V50n ser tam ut exteriört utan BodyKitet (16000:-, ka-tching)... saaben är nästan färdigstylad, om man nu bryr sig om sånt.

Om du nu siktar på automatare så vetikatten om jag inte hade valt Saaben trots allt. D5 är törstig, högljudd och lite väl overkill effektmässigt enligt mig (man kör ju diesel för att spara på dropparna...). Du får en Vector med pilotpaket för samma pris som en v50 d5 kinetic (till vilken en rad tillval krävs för att ens komma upp i Saabens nivå), vilket innebär en riktigt välutrustad 9-3, med allt i ett och samma paket (helt okej stereo, 17", halvläder, regnsensor, jaa, en massa nyttigt och onyttigt).

Åk och provkör och skaffa dig en egen uppfattning. Det kommer nog bli magkänslan som avgör, tror jag. Tilläggas bör att jag fortfarande ej bestämt mig :(
av LJN
Kevlar: tack för dina intressanta synpunkter. Håller med dig att D5:an är lite "högljudd" och att dom extra hästkrafterna har man inte ofta nytta av.

Automat är ett måste så att här gäller det att motor och vxl.låda fungerar smidigt tillsammans.

Ska försöka att komma iväg nästa vecka för att prova 9-3 SC 1.9Tid med automat.

/Lennart
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
av Pam
Finns V50 2.0D med automat?
av DanneF
Pam skrev:Finns V50 2.0D med automat?
nepps, den finns bara med manuella lådan.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
tyckte att bilarna var rätt lika att köra. Möjligen så var 93:an lite sportigare och med mindre motorljud men den kändes så himla saaaaaaabtråååkig i intreören. Hade den varit lika fräch som V50:s intreör så hade valet varit svårare. V50 är en himla trevlig bil och kan varmt rekomendera att eftermontera sportratten som finns som tillbehör för en sjukt härligare förarmiljö och kvalitétskänsla :-)
Användarvisningsbild
av poseidon
Ljusbusen skrev:tyckte att bilarna var rätt lika att köra. Möjligen så var 93:an lite sportigare och med mindre motorljud men den kändes så himla saaaaaaabtråååkig i intreören. Hade den varit lika fräch som V50:s intreör så hade valet varit svårare. V50 är en himla trevlig bil och kan varmt rekomendera att eftermontera sportratten som finns som tillbehör för en sjukt härligare förarmiljö och kvalitétskänsla :-)
Vad fick du betala för att få sportratten monterad? Dumsnålade in på det vid beställningen.
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Du får en helt annan bil med den ratten!
Minns inte riktigt någonstans mellan 3500-5000 åt det dyrare hållet om jag inte missminner mig.
Inget jag ångrar och något jag absolut kommer att göra på följande bilar om det finns som tillval.
Sjukt mycket mer kvalitetskänsla med den ratten och helskinn :-)

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]