NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
Hur har ni gjort/ tänkt som servat eran bil på en 24000 mila service?
En Volvo firma vill ha 20 000:- för den.

Basservice
Kamremsbyte
Partickelfälla

Är det någon som har skrotat bilen ?
Den är ju endå värd ca 50`begagnad. Nästan halva bilens värde på en service är känns ovärt.
av timebandit
I så fall gör du servicen UTAN partikelfiltret.... DPF byter du ju först när den börjar ge problem.

Gjorde precis min 24k service utan DPF byte. Byter DPF när den börjar strula igen istället.
Kamremmen osv rekommenderar jag dig att byta. Rullarna, vattenpumpen etc mår troligen inte helt bra :)

Men har du skrotningstankar, då bör du verkligen inte göra service alls. Då är det verkligen att kasta pengarna i sjön.
Men så här ser verkligheten ut med bilarna idag. Man får aldrig tillbaks pengarna man investerar med. Dessa kostnader får ju tyvärr räknas in från början :(
av Haddock
specos skrev:Varför inte köra vidare så längde den går och strunta i servicen om du ändå överväger att skrota den...?
Hur hade du gjort?
av Haddock
timebandit skrev:I så fall gör du servicen UTAN partikelfiltret.... DPF byter du ju först när den börjar ge problem.

Gjorde precis min 24k service utan DPF byte. Byter DPF när den börjar strula igen istället.
Kamremmen osv rekommenderar jag dig att byta. Rullarna, vattenpumpen etc mår troligen inte helt bra :)

Men har du skrotningstankar, då bör du verkligen inte göra service alls. Då är det verkligen att kasta pengarna i sjön.
Men så här ser verkligheten ut med bilarna idag. Man får aldrig tillbaks pengarna man investerar med. Dessa kostnader får ju tyvärr räknas in från början :(
Okej men du väljer att "chansa" i alla fall och hoppas på det bästa med partikelfiltret.
Men du vet ju inte när det är fullt i behållaren förens det är fullt. När eller om du då får en signal på att det är fullt så ska det ju bytas på en gång. Då blir du stående, annars riskeras i värsta fall att motorn rasar vad jag hört folk säga. :(
av Haddock
Perc skrev:Jag hade servat, men inte på märkesverkstad. Det finns nog billigare.
Jo jag har hörde med en annan verkstad, ej märkesverkstad i en annan stad, men de skulle ha +2000:- allt annat lika.
Meken trodde det var något fel med datorn och gjorde om det två gr men icke då. :shock:
av Hakan975
Skrota den är väl inte det bästa att göra för då blir du ju utan bil ?
Serva den själv vetja, det har jag gjort med alla mina gamla bilar.
Olja och filter får du för några hundralappar. Kamremmen är ju lite dyrare men säkert inte så svårt att byta även på en nyare bil.
Att serva den för stämpelns skull är ju ingen ide som du själv skriver.
av getsome
Kamremsats av märket Gates (samma som sitter på bilen) inkl alla rullar och vattenpump får du för ca 1300 kr från england. Glykol ca 150 kr , Olja + filter 500 kr , eolysvätska ca 1300 kr för en dunk som räcker till 2 ggr. Kamremmen tar ca 1.5-2 h att byta utan en massa specialverktyg (använd tippex för att markera vev & kamaxel) = ca 3500 kr för delar och nån timmes jobb en helg.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Skrota är totalt vansinne. Var ärlig med servicebehovet och sälj den. Du måste ju få minst 35 för den.

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok