NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av notyou
Sen några dagar tillbaka så har jag problem med min V50, det uppträder på två olika vis.

1. Bilen blir orkeslös, jag måste nästan växla ner för att bilen inte ska tappa fart. Öka farten på de högre växlarna är inte att tänka på. När problemet uppstår så löser det sig genom att starta om bilen.

2. Motor dör helt vid lite högre belastning som tex vid omkörning. Motorn går inte att rulla igång genom att bilen har fart, efter att motorn stannat så fungerar den bara som motorbroms. Den går inte heller att starta med startmotorn förrän man slagit av tändningen helt. Därefter beter sig bilen normalt igen, precis som i det första fallet.

I snitt uppstår något av felen en gång / mil. Motorlampa lyser inte. 11500 mil.

Jag tänkte jag skulle försöka ta ut felkoder men mitt OBDII instrument verkar vara för gammalt, stödjer inte CAN-Bus. Är det lönt att köpa ett nytt, man får väl bara ut generiska koder.

Jag är tacksam för idéer över vad som kan vara fel, eller om någon annan rent av råkat ut för samma fel. Det verkar ju som motorstyrningen får något om bakfoten och att det nollställs när man startar om bilen/motorn.
Användarvisningsbild
av hollan
Garanterat bränslefiltert det skall bytas på 12000mils servicen och dom brukar behövss bytas i förtid
av Hidan
Hade exakt samma problem med motorn som blev svag för att sedan stanna. Det blev sämre och sämre hela tiden. Från Väsby till Märsta stannade den 4 ggr. Bytte bränslefiltret och bilen går som ett urverk. Fast fortare
av RonniePersson
Samma dag som vi hämtade ut min frus V50 D2 2011 årsmodel (150116), så hände precis samma sak efter ca 4 mils körning. Då tändes ! och det stod motorprestanda nedsatt. Motorn blev totalt orkeslös, och gick inte att köra. Vi stannade på en p-ficka och startade om bilen. Då gick den som den skulle i ca 2-3 km tills samma sak hände igen. Vi ringde direkt till säljaren på Volvohandeln där vi köpt bilen, och eftersom det var fredag eftermiddag kunde de inte titta på bilen förrän på måndagen efter. Så under helgen fick vi låna en demobil, en Ford Focus 1,0.

Men på måndagen efter så byttes bränslefiltret på Volvoverkstaden. Då hade bilen rullat 11600 mil, och nu har den rullat 13600 mil. Inga problem med bränslefiltret på de 2000 milen.

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av P210
Har en kompis med V50 D2 Classic som också råkade ut för samma symtom - med hela familjen och husvagnen packad blev han ståendes på motorvägen i somras, fick igång bilen ett par ggr, sedan vägrade den starta - bärgaren hämtade dem och på närmsta volvoverkstad byttes filtret direkt, sedan dess inga problem, detta hände vid ca 8000mil.
av AndreasV5020D
Hei

Jeg har samme problem på min Volvo V50 2.0D
Siden jeg er Norsk er jeg litt usikker på om dere mener dieselfilteret eller diesel-partikkel filteret?
Svar på dette hadde vært veldig fint :)

Med vennlig hilsen
Andreas
av RonniePersson
I dessa fall, är det bränslefiltret som blir igensatt. På D2, som kom MY 11 är det självrengörande partikelfilter. På äldre bilar med 1,6 D och även de med 2,0 D är det tillsatt en vätska som sprutas in i avgassystemet före partikelfiltret som gör rent det. Om denna vätska tar slut, efter utebliven service tex, så blir det problem.

Mvh Ronnie
av Perra_367
Det här blir lite off-topic men anknyter till inlägget ovan. Ville bara komplettera beskrivningen av partikelfilter-"rengöringen".

2.0D och (1.6D?) har en liten behållare med additiv som sitter vid tanken. Vid varje tankning så doserar bilen ut additiv till ordinarie dieseltank beroende på hur mycket man har tankat. Additivet hjälper till att sänka antändningstemperaturen för sotet som har samlats i partikelfiltret.

Under regenerering så sprutas diesel in under avgascykeln av, denna dieseln följer alltså med avgaserna till partikelfiltret där den ser till att bränna upp sotpartiklarna som finns på/i partikelfiltret.

Jag har hört talas om, men är inte helt hundra på (någon som vet får gärna bekräfta detta och vilka versioner det i så fall är, EJ Volvo iallafall, ev. Peugeot/Citroen, att det finns andra implementeringar av regenereringar på PSA-motorn där man istället för att spruta in dieseln under avgascykel använder en extra insprutningsventil monterad i avgassystemet före partikelfiltret.
Användarvisningsbild
av Hssonen
har haft samma problem med min V40CC.
bilen hade inte gått mer än 4000 mil, det var bränslefiltret som va igensatt.
filtret byttes på goodwill då det tydligen har varit mycket problem med dessa.
mitt fel dök upp i farter över 120 km/h, då dog bilen tills farten sjönk.
det nya filtret volvo monterade har en blå markering som visar att det är en ny typ av filter som skall vara bättre.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]