NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Haddock
Hej
Jag har lämnat in min bil på service och fick tillbaka fakturan och det är i stort okej så. Men på en punkt står det
"Nedladdning mjukvara styrenhet".

Vad är det och hur gör den min v50 bättre på en vanlig service ?
Kan jag på någotsätt verifiera att jag verkligen har en ny "nedladdning mjukvara styrenhet" genom att datum verifiera mjukvaran?
Användarvisningsbild
av grillchips
Uppdaterad mjukvara brukar väl ingå i servicen om jag inte minns fel, generellt är det bara små optimeringar som skett då de stora uppdateringarna sker de första åren för en modell.
Vad den innehåller är svårt för oss att avgöra, där får du nog prata med din servicenisse om denne kan ta fram mer specifika delar - varför det nu egentligen skulle vara nödvändigt. :)
av Haddock
grillchips skrev:Uppdaterad mjukvara brukar väl ingå i servicen om jag inte minns fel, generellt är det bara små optimeringar som skett då de stora uppdateringarna sker de första åren för en modell.
Vad den innehåller är svårt för oss att avgöra, där får du nog prata med din servicenisse om denne kan ta fram mer specifika delar - varför det nu egentligen skulle vara nödvändigt. :)
Små optimeringar, jo vist . Men när en bil köps så får du vad du köper. När en uppdatering sker, kan det vara intressant och veta om det skett någon förändring av motorstyrka, miljöutsläpp m.m

Tja nödvändigt kan det vara den dagen man får betala för det.

Hur vet man att man faktiskt fått en "ny mjukvara" och inte bara en faktura på 500:- ?
Användarvisningsbild
av grillchips
Haddock: Du är alltså oerhört skeptisk till en uppdatering? Jag förstår inte problemet egentligen, visst kan det vara av "nöjes-intresse" eller ren nyfikenhet men det låter på dig som att du tror att de sabbar bilen för dig. Om något sker en bit efter en service där mjukvara uppdaterats och det visar sig vara relaterat till mjukvaran så är det ju deras problem, inte ditt. Oavsett så har jag VÄLDIGT svårt att se att Volvo skulle släppa en uppdatering för att förändra din motorstyrka till det sämre, göra så att bilen dra mer soppa etc etc.
Jag kanske tolkar dig helt fel, så rätta mig gärna. :)
av Kluster
Det enda som TS får reda på den posten på fakturan är att mjukvaran till styrenheten har uppdaterats till det bättre dvs förfinats mm. Däremot, enligt min PST (pers. Sevicetekniker) kan man inte få fram egentligen vad denna uppdatering mer detaljerat innebär. Har själv ställt denna fråga.
av Haddock
grillchips skrev:Haddock: Du är alltså oerhört skeptisk till en uppdatering? Jag förstår inte problemet egentligen, visst kan det vara av "nöjes-intresse" eller ren nyfikenhet men det låter på dig som att du tror att de sabbar bilen för dig. Om något sker en bit efter en service där mjukvara uppdaterats och det visar sig vara relaterat till mjukvaran så är det ju deras problem, inte ditt. Oavsett så har jag VÄLDIGT svårt att se att Volvo skulle släppa en uppdatering för att förändra din motorstyrka till det sämre, göra så att bilen dra mer soppa etc etc.
Jag kanske tolkar dig helt fel, så rätta mig gärna. :)
Om du lånar mig din dator och jag uppdaterar den för 500:-
Då vill du veta vad för nya fina funktioner din dator kan hantera.

Är den säkrare, bättre, snabbare kan du spela bättre spel på den eller får man plats med mer minne, det ligger i ditt intresse att få reda på det.

:)

Men det är också kvalite. Om det står att det är uppdaterat och man betalar så ska det också synas någon stans att man har senaste mjukvaran. Köper du nya däck så syns det att det att det är nya däck. :D
av Haddock
Kluster skrev:Det enda som TS får reda på den posten på fakturan är att mjukvaran till styrenheten har uppdaterats till det bättre dvs förfinats mm. Däremot, enligt min PST (pers. Sevicetekniker) kan man inte få fram egentligen vad denna uppdatering mer detaljerat innebär. Har själv ställt denna fråga.
Bra att du frågade men det låter lite lustigt att du accepterade det, kan jag tycka.

Kluster "Vad är det jag betalar för".
PST "Jag vet inte"
Kluster "Okej"
:D
Användarvisningsbild
av grillchips
Men den ingår ju fortfarande i den vanliga servicen eller fick du plötsligt betala för den?
Användarvisningsbild
av Dede
Jag håller med TS då Volvo gör väldigt stor grej av att man enbart får SW uppdatering via auktoriserade verkstäder.
Rent krasst så betalar man ju extra för uppdateringen då Volvos priser oftast är betydligt mycket högre än många andra verkstäder (som jag anser vara minst lika bra eller bättre).

Jag kontaktade Volvo för att få information om vad det är som uppdateras men de vill inte lämna ut det.
Man kan ju undra hur mycket tid Volvo lägger ner på mjukvaran till en snart 10 år gammal bil.
Uppdaterar du en SW till en dator är det i 9 fall av 10 en changelog med. Borde man väl kunna skicka med till bilen också.
Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]

Bromsrör höger fram

Då låter det som allting är r&aum[…]

Värme Cirkulation

Hej Har en Volvo v70 D5204T3 2013 Har bytt termos[…]

Förr fanns det många olika hokus pokus […]