NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoNova
Hej,

Bilen har stått ett tag för den startade inte. Och den startade inte för att batteriet hade laddats ur. Nu är det helt dött. Jag provade att ladda det men det är kört. Så nu har jag ett nytt batteri. Men jag kan inte lyfta ur det gamla batteriet rakt upp för där är det ett stag. Instruktionsboken säger att jag ska skruva av gaveln på batterilådan och ta ur batteriet den vägen. Men min ser rätt solid ut. Jag ser inte någon skarv eller skruvar. Instruktionsboken jag hittade gäller kanske inte 2005 års modell. Så innan jag gör något dumt, är det ok att skruva bort staget? Det är inte bärande? Någon som har en bild på hur man får ur batteriet på en V50 T5 2005.

Kul notis, när jag var inne hos Volvobutiken så fick jag förslag på tre olika batterier vid tre olika tillfällen. Och eftersom dom inte verkade veta själva tog jag kort på mitt gamla batteri för att få samma. Men enligt dom så finns inte det batteriet trots att det ser original ut med Volvo-märkning och part-nummer och allt.

MIkael
av VolvoNova
Förr när jag köpte delar hos märkesverkstäder brukade jag fråga om dom kunde visa mig en sprängskiss på hur delen hängde ihop med resten så jag fick en bild framför mig hur jag skulle göra. Så när jag köpte batteriet frågade jag om dom hade en bild på hur jag skulle byta batteriet just med tanke på att staget är i vägen och jag ser ingen gavel att skruva loss. Dom tittade på mig som om jag var en utomjording så det var tydligen en väldigt konstig fråga. Därför undrar jag om någon har sett en bild på hur man byter batteriet nu när instruktionsboken inte verkar stämma med min bil. Eller kan beskriva hur man gör. Jag har inte tittat jättenoga än för det jag skulle göra förra gången var att ta kort på vilket batteri som satt i. Men det kan vara så att det finns en skarv längre in och jag kan ta bort halva lådan så jag kan få ut batteriet utan att ta bort staget. Eller också så är det enkelt att ta bort staget och lyfta ur batteriet. Jag är bara orolig att det är bärande och att jag inte får dit det igen. Och att det är helt onödigt att ta bort det.
av VolvoNova
Om du har en bra länk Andy78 kan du väl klippa in den. Jag hittar inte något användbart om jag söker rätt upp och ner på Volvo V50 T5 byta batteri.
av andy78
VolvoNova skrev:Om du har en bra länk Andy78 kan du väl klippa in den. Jag hittar inte något användbart om jag söker rätt upp och ner på Volvo V50 T5 byta batteri.
Satt på mobilen tidigare, klite omständigare att klippa och klistra från webläsare till tapatalk.
Jag sökte på v50 batteri och v50 battery mount fick mer på engelska.

http://www.swedishautoparts.com/catimag ... 1349115791
av VolvoNova
Tackar för hjälpen. Då vet jag. Det är lite mer än bara gaveln som ska bort. Då behöver jag nog inte ta bort staget. Jag försöker attackera batteriet under veckan och uppdaterar med hur det går.

//Mikael
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]