NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stjernkvist
Jo imorse när jag körde till affären så hade jag inte felmeddelande, men när jag startade bilen sen fick jag den röda triangeln och "Elsystem service snarast"

Jag kör en Volvo V50 1,8F -08 gått ca 16700.

I söndags fick jag meddelande om att att V. halvljus är kapput, på måndagen efter började de "susa" "vina" i samband med varvtalen i bilen. så jag misstänkte att generatorn var lite dålig. Körde en felkod igår med ELM 327 och "Touqe Lite" men fick inget. Ska testa den snart igen, har den i en annan bil just nu.

Men vilken mjukvara rekomenderar ni för volvo och ELM327? samt var kan jag få tag en felkodstabbel där jag ser vad de betyder?
Har för mig att vid 15000- servicen så på pekade de generatorn när pappa hade bilen men det har inte varit några problem eller låtit förrns nu

(skrivet med en lagom aktiv pojk i knät)
av Stjernkvist
har kört felkodläsaren den visar inga fel i torque (free) eller OBD Car Doctor free (använder android telefon).

Dock så kom ett till fel upp på displayen i bilen med nu att jag måste serva min anti sladd/spinn ....
Tips på program att felsöka med ni vet funkar?
av T16AeRo
Vi fick ett vinande ljud helt plötsligt. Dagen efter fick vi "service av elsystem erfodras".
Körde in den till Volvo som konstaterade generatorbyte. En V50 2.0D som gått ca 13000mil
av Stjernkvist
Ja, ok då är det som jag misstänkte då, ska ringa min mekaniker o få en tid...
Pappa fick en pris offert då på 7000 hos volvo, men jag tror min mekaniker ligger en bra bit under.
av dieselputte
Stjernkvist skrev:Ja, ok då är det som jag misstänkte då, ska ringa min mekaniker o få en tid...
Pappa fick en pris offert då på 7000 hos volvo, men jag tror min mekaniker ligger en bra bit under.
Se till att din mek beställer rätt generator med 3 st stift i anslutningen till laddningsregulatorn. De finns de som fått regulator med 2 stift och då försvinner inte larmet. Här finns lite att välja på http://www.bildelaronline24.se/volvo/v5 ... /generator
av Stjernkvist
Ja den dog helt idag bilen så fick berga den till närmsta volvo verkstad...

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]