NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spector
Tjabba, sitter och funderar på att köpa ny bil. Därför vill jag veta vad alla andra har för uppfattningar ang. Volvo s40n
Har läst en del på nätet ang. omdömen osv och där påpekar dom ett ex antal grejor

*hur skyddad är bilen mot rost?
*hur mycket strul chassimässigt är där med bilarna?
*hur mycket kan man göra själv på bilarna?
*hur är det med funktion på interiör osv.

Berätta gärna alla för och nackdelar ni har/haft med en Volvo S40n!

Uppskattar alla kommentarer!
av Lövet
S40/V50 är långt bättre än vad vissa ibland vill påstå.

Hade en S40 T5 AWD Aut som gick 11k mil och var problemfri under den tiden förutom en felmonterad motorvärmare som orsakade startproblem.

Jag skulle själv rekommendera fwd och manuell låda. Kombon awd och aut gör nämligen bilen trött, seg och oerhört törstig. Min drog i snitt 1.3 liter per mil vilket jag tycker är alldeles för mycket för den bilen.

Det finns lite småproblem som vibrerande drivaxlar, nån läckande vevhusventilation samt en del elfel. Det mesta borde dock vara åtgärdat på garanti vid det här laget och nu är det nog mer frågan om vanligt slitage.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Slår ett slag för awd isåfall :) har haft s40 t5 fwd man -04, s40 t5 fwd man -08 och v50 t5 awd man -08 och awd ger ett otroligt lugnare beteende jämfört med fwd. På dessa bilar samlat (ca 10k mil) bytte jag stötdämpare fram på -04an, bränsletrycksgivare och ett hjullager på s40 -08an, awdn gick utan problem.
Lackade även om bagagen på s40 -08an, nedre kanten skaver mot stötfångaren på vintern när det drar upp snö och typ grus.
Köp en facelift (08), de äldre upplevs tröttare, är sämre ljudisolerade, saknar aux (kan finnas på 07) och så vidare.
Mitt förslag är en s40 t5 r-design, av så ny modell som möjligt. Awd om ogillar torquesteer. Automaten som sitter i är egentligen ingen höjdare, men du slipper växla själv iaf.
Användarvisningsbild
av spector
Tack för svaren, kan vara skönt med lite feedback efter vad man kan läsa på nätet!

får se hur och vad jag gör men vill nog satsa på en S40n denna gången och byta upp mig från min fas 2
av tdeimos
Jag tycker också modellserien är betydligt bättre än många påstår och det bygger jag inte enbart på egen erfarenhet. Jag skulle exempelvis alla dagar i veckan välja V50 före Passat, 3-serien eller A4 som enligt statistiken har högre totalkostnader. C30/S40/V50 är sämre än sina japanska konkurrenter sett till ägandekostnader men är ett bättre val än motsvarande europeiska bilar.
Bygger detta på http://www.reliabilityindex.com/ som jag tycker har en pålitlig statistik som stämmer rätt bra med iaktagelser man gjort genom åren.

Sen om man sen ska välja utifrån bilkänsla så har jag nog kört trevligare bilar :P
Jag hade exempelvis tittat på en T5 AWD man om jag skulle köpt V50 idag. T5an blir med 300hk aningen orolig på vägen...
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw