- tor 23 okt 2014, 13:23
#910676
Hej,
Jag har sökt runt här på forumet några timmar nu, och fått mycket matnyttig läsning.
Vi har planer på att byta ut vår andrabil, vi har tittat främst på BMW 1-serie och C30, men den sistnämnda kändes som mycket mer...bil för pengarna eller vad man nu ska säga. Mitt intryck var att C30 är otroligt mycket "stor liten bil". Bilen ska gå föresträdelsevis korta sträckor.
Har jag rätt om jag påstår;
-Dieselbilarna har partikelfilter, potentiellt dyrt? Inte värt det om man inte kör ganska långt.
-Bensinmotorerna har kamrem, men felxifuelbilarna har kedja? Det är alltså inte samma motor, men med anspassning för drift på E85?
-Flexifuelbilarna kan köras uteslutande på bensin, om man så önskar?
-Flexifuelbilarna ska ha service ganska ofta, om man kör på E85, hur komplicerad är en service? Jag har alltid servat mina bilar själv, både gamla och nya, en C30 flexifuel bör inte vara omöjlig att hålla efter hemma i garaget?
Tacksam för svar!
Jag har sökt runt här på forumet några timmar nu, och fått mycket matnyttig läsning.
Vi har planer på att byta ut vår andrabil, vi har tittat främst på BMW 1-serie och C30, men den sistnämnda kändes som mycket mer...bil för pengarna eller vad man nu ska säga. Mitt intryck var att C30 är otroligt mycket "stor liten bil". Bilen ska gå föresträdelsevis korta sträckor.
Har jag rätt om jag påstår;
-Dieselbilarna har partikelfilter, potentiellt dyrt? Inte värt det om man inte kör ganska långt.
-Bensinmotorerna har kamrem, men felxifuelbilarna har kedja? Det är alltså inte samma motor, men med anspassning för drift på E85?
-Flexifuelbilarna kan köras uteslutande på bensin, om man så önskar?
-Flexifuelbilarna ska ha service ganska ofta, om man kör på E85, hur komplicerad är en service? Jag har alltid servat mina bilar själv, både gamla och nya, en C30 flexifuel bör inte vara omöjlig att hålla efter hemma i garaget?
Tacksam för svar!