NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaddyTapir
Hej,

Jag har sökt runt här på forumet några timmar nu, och fått mycket matnyttig läsning.

Vi har planer på att byta ut vår andrabil, vi har tittat främst på BMW 1-serie och C30, men den sistnämnda kändes som mycket mer...bil för pengarna eller vad man nu ska säga. Mitt intryck var att C30 är otroligt mycket "stor liten bil". Bilen ska gå föresträdelsevis korta sträckor.

Har jag rätt om jag påstår;
-Dieselbilarna har partikelfilter, potentiellt dyrt? Inte värt det om man inte kör ganska långt.

-Bensinmotorerna har kamrem, men felxifuelbilarna har kedja? Det är alltså inte samma motor, men med anspassning för drift på E85?

-Flexifuelbilarna kan köras uteslutande på bensin, om man så önskar?

-Flexifuelbilarna ska ha service ganska ofta, om man kör på E85, hur komplicerad är en service? Jag har alltid servat mina bilar själv, både gamla och nya, en C30 flexifuel bör inte vara omöjlig att hålla efter hemma i garaget?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av P210
Välkommen till jagrullar!
Kan svara på några av dina frågor;
-Dieselbilarna har partikelfilter, potentiellt dyrt? Inte värt det om man inte kör ganska långt.
Gäller PSA motorerna 1,6d och 2,0d, första versionerna av eDrive och D2. ej nyare D2, D3, D4 och D5

Partikelfilter finns billiga (2-3000kr) och går att byta själv, annars räkna med 12000:- för en 12k mil service på PSA varianterna som även ska ha dieseladditiv påfyllt vid 6k mils intervall.
Blir någon krona extra per mil.., plus högre fordonsskatt för de större dieslarna, min D5:a har inte partikelfilterbyte men kostar 3000kr/år som måste räknas in i ägarkostnaden.
-Flexifuelbilarna kan köras uteslutande på bensin, om man så önskar?
Absolut, men gör hellre tvärtom, blir ett par kronor billigare per mil!
Många klagar på att flexifuelbilarna är "surriga" - låg totalväxling och varvar väl mycket även på högsta växeln - provkör innan köp!
-Flexifuelbilarna ska ha service ganska ofta, om man kör på E85, hur komplicerad är en service? Jag har alltid servat mina bilar själv, både gamla och nya, en C30 flexifuel bör inte vara omöjlig att hålla efter hemma i garaget?
Basservice borde du kunna utföra själv. Kör man på enbart etanol är varannan service (efter 1000mil) bara ny olja då etanolen lättare letar sig förbi kolvringarna ned i oljan, kör du bara på bensin kan man hoppa det bytet och köra 2000 milserviceschemat.
Tack för ditt svar!

Jag har alltid haft ett gott öga till C30, mest för designen, men jag måste säga att jag är otroligt imponerad av hur den var att köra. Jämfört med den BMW 1-serie vi också provade kändes den verkligen bättre sammansatt och långt mycket mer påkostad och modern.
Användarvisningsbild
av P210
Nu har vi provkört denna;
http://www.blocket.se/stockholm/VOLVO_M ... 3.htm?sa=1
Den hade ju utrustningsnivå Kintetic :( , leta efter en Momentumutrustad så får du Xeonljus och lite annat roligt!

Finns en som annonserar om klädsellagning på blocket för 1750:- så låt inte det avskräcka från ett köp - prutläge!!
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_st ... ?ca=17&w=3
Och det blev en.... C30! Vi tittade även på BMW 1-serie och Lexus Is250 men tysken kändes påfallande omodern i jämförelse med Volvon och japanen lite för stor / dyr (eller rättare sagt, samma pengar = fler mil). Bilen är en mycket sparsamt utrustad 1.8f, kanske inte den bil jag hade valt men min bättre hälft värderade färgkombinationen och låga mil högre än utrustningsnivån.

Vi har inte hunnit köra mer än 10 mil med den än men jag är grymt imponerad, till den grad att jag snudd på överväger att köpa en själv. Den är snygg men framförallt körkänslan är lyckad, den känns väldigt stabil på vägen och i kupén är det en väldigt trevlig rymd, det känns verkligen som "en stor liten bil".

Utväxlingen på högsta växeln är väl inte den roligaste, den varvar alldeles för mycket på motorväg men det är väl bara att leva med, vi blev ju varnade här ovan. Den ska mest rulla mellan vår bostad och jobbet = ingen motorväg så det känns ändå ok och vid långresor tar vi min bil.

Tack för alla tips och råd!
Jag kan avsluta denna tråd nu, bilen är såld då min fru bytte jobb och förutsättningarna ändrades lite. Vi var hursomhelst mycket, mycket nöjda med vår lilla C30 och den är saknad. Det kommer inte bli en till dock, avsaknaden av bakdörrar gjorde henne galen emellanåt men däremot är både hon och jag, efter denna bil hel frälsta på Volvo som märke så det kommer garanterat bli fler sådana på uppfarten.

C30 som modell är riktigt, riktigt trevlig.
DaddyTapir skrev:Jag kan avsluta denna tråd nu, bilen är såld då min fru bytte jobb och förutsättningarna ändrades lite. Vi var hursomhelst mycket, mycket nöjda med vår lilla C30 och den är saknad. Det kommer inte bli en till dock, avsaknaden av bakdörrar gjorde henne galen emellanåt men däremot är både hon och jag, efter denna bil hel frälsta på Volvo som märke så det kommer garanterat bli fler sådana på uppfarten.

C30 som modell är riktigt, riktigt trevlig.
Kan bara instämma!
Har kört C30 sedan 2009 nu. Först en 1,6 DrivE (lite för klen i min smak) och sedan 2010 en D5. Mycket trevliga bilar!
Nackdelen är de otroligt klumpiga dörrarna (på trånga P-platser är det en mardröm) och avsaknaden av bakre dörrar men det har jag vant mig vid nu.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]