NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis köpt en V50 1.8F 2009 (hämtas på lördag) men har redan börjat dammsuga forumen för tips och tricks.
Blev dock konfunderad över vilka serviceintervall som gäller.
Enligt säljaren (auktoriserad Volvohandlare) så är det 2000 mil men på många ställe har jag läst att det är olje/filterbyte var 1000 mil.
Gäller detta mest om man kör på E85 eller även om man kör på bensin?
Kommer köra service var 1000 mil hädanefter oavsett men enligt serviceboken är den bara servad var 2000 mil fram tills nu.

Någon som sitter på serviceprotokoll för just 1.8F?
Vilken olja rekommenderas att köra på (A5/B5 som till V70:n)?
När kan man vänta sig dyrservicar på denna bil/motor?
Dede skrev:Har precis köpt en V50 1.8F 2009 (hämtas på lördag) men har redan börjat dammsuga forumen för tips och tricks.
Blev dock konfunderad över vilka serviceintervall som gäller.
Enligt säljaren (auktoriserad Volvohandlare) så är det 2000 mil men på många ställe har jag läst att det är olje/filterbyte var 1000 mil.
Gäller detta mest om man kör på E85 eller även om man kör på bensin?
Kommer köra service var 1000 mil hädanefter oavsett men enligt serviceboken är den bara servad var 2000 mil fram tills nu.

Någon som sitter på serviceprotokoll för just 1.8F?
Vilken olja rekommenderas att köra på (A5/B5 som till V70:n)?
När kan man vänta sig dyrservicar på denna bil/motor?
Det är vanlig service var 2000 mil och oljebyte var 1000mil som gäller.

.
Konstigt att handlaren säger 2000 mil då och att den bara är servad med 2000 mils intervall.
Bara hoppas att tidigare ägare enbart kört bensin för mig veterligen är det E85 som gör att man måste byta oljan oftare.
Vi måste förklara det här lite.
Det finns Stor service och det finns Liten service. Stor service innebär alla kontroller av motorn och säkerhetsfunktionerna enligt ett fastställt schema. Där ingår för övrigt olje- och filterbyte. Liten service innebär endast olje- och filterbyte. Detta blir var annan gång. Alltså: Ena gången Stor service. Andra gången Liten service. Och intervallerna är hela tiden 1000 mil oavsett om det är Stor eller Liten Service. Bilen säger till själv i displayen när det börjar närma sig tid för service.
Man kan tycka att "Byta olja och filter kan jag ju göra själv". Men någon måste släcka meddelandet i displayen att oljebytet har skett, datum och miltal etc. etc. Låter man verkstaden göra det så lagras dessutom uppgiften i en databas. Kan vara värdefullt om man vill byta in bilen någon gång.
Pratar man om garantier så gäller detta oavsett om man kör på bensin eller E85.
Dede skrev:Konstigt att handlaren säger 2000 mil då och att den bara är servad med 2000 mils intervall.
Bara hoppas att tidigare ägare enbart kört bensin för mig veterligen är det E85 som gör att man måste byta oljan oftare.
Jag skulle definitivt backa ur om man inte bytt oljan var 1000 mil, du kan ju omöjligen veta om den är körd på etanol eller inte.

.
Har en 06 1.8f
Där service sker vart 1000mil alt 12mån intervall beror vilket som kommer först
Finns 3 olika service
1. olja & filter
2. olja filter kupéfilter,luftfilter och mjukvara uppdatering (skall göra denna nu 14000mil)
3. olja,filter, luftfilter,kupéfilter kontroll av bilen, tändstift,mjukvara uppdatering (denna gjorde jag vid 12000mil)

Här ser du vad för olja du skall ha
http://ew5.earlweb.com/recommendations. ... 6&brand=75
Hur långt har bilen gått?
Var två tusende mil/ett år är det vanlig service. Med tillägg vid 6000 mil. Samt ytterligare tillägg vid 12 000 mil. Samt oljebyte (vilket genererar en stämpel i boken) var 1000:e mil.

Uppskattade servicekostnader:

1000 mil (oljebyte) 1300 kr
2000 mil (vanlig service) 2600 kr
6000 mil (tillägg) 3500 kr
12 000 mil (tillägg +) 5000 kr

Priserna i Sthlm är säkert högre...

http://www35.zippyshare.com/v/62198434/file.html (går ej bifoga pdf...)
Glöm ej bromsvätska lite då och då.
Har rullat nästan 9000 mil.
Kollade inte exakt vid vilka mil men tror också de hade kört mer än 2000 mil vid någon service.
Och sista var nästan 1.5 år sedan.
Ska snacka med handlaren idag men känns som man hoppar av.
Man kunde ju tro att en Volvohandlare hade koll på serviceintervallet.
Det kan ju hända att de dokumenterat "mellanoljebyten" på annat sätt. Men om det är 1,5 år sedan senaste service så skall du få en service gjord.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]