NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Finns lite blandade trådar om detta på forumet , men känner mig trots det lite osäker vad som gäller...

Vill nämligen byta ut min manuella stol mot en elmanövrerad, på min V50 -10 har hittat en stol från en v50 -10
Min tanke var att låta Volvo verkstaden göra jobbet, vi har pratat om det, men nu backar de och säger att det inre går att byta stol.

För mig låter detta besynnerligt då jag läst att flertalet trådar om detta, men vad jag har kommit fram till,
är att det skall vara samma el kontakt samt stolsfästen på båda, och därigenom inte borde vara några problem, eller?

Stolen levereras utan sidokrocks kudden tydligen, hur gör man med det?

Nu har jag inte tittat hur stolen sitter bultad i bilen men antar nu att det bara är vanliga ringnycklar som behövs.
Samt slå av tändningen, samt lyfta + kabeln. (är det säkert att jobba med stolen sedan?)

Är det något mer man bör tänka på innan man beställer stolen
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag tror du kan glömma detta. Det är mycket mer än bara stol och kablar som skall passa, det handlar om elektronik, mjuk- och hårdvara som skall lira ihop på ett sätt som kommer vara extremt svårt att få ihop själv på en sådan här modern bil. BIlar byggs sedan ganska länge för att inte modifieras på något som helst sätt ("Helbilsgodkännande"), speciellt inte vad gäller en så pass säkerhetsmässigt viktig del som en förarstol.

Här är en annan postar som försökt på en betydligt äldre bil utan framgång (vad jag kan förstå).

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=107732
Användarvisningsbild
av skalman65
den länken hade jag inte sett tidigare.

har läst ett antal trådar där man (som jag uppfattar det) bara har kunnat "skifta stolar rakt av"
beroende på om det har varit gamla eller nya kontakten.

Gäller det bara bilar före ett visst årtal?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw