NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis gått igenom proceduren att fylla på aditiv och tvätta mitt partikelfilter själv.
Även köpt en VIDA Dice för att kunna fixa nödvändigaåtgärder som behövs .
Har en v50 1.6D från 2008

Tvätten av filtert gick gick bra och efter lite knappande i VIDA så fick jag igång en regenerering. Efter detta så kan jag köra bilen utan "limp mode" igen.. tjoho!

Påfyllning av Aditiv gick OK, fick hjälp på detta forum med hur man ska koppla.
Lite problem uppstod dock i VIDA.
Jag har kört alla tre program lyckat som ligger under ADM.
- Resetta tanknivån OK
- Återfylla röret igen OK
- Kolla aditiv nivån OK

Men jag har fortfarande en lampa på instrumenteringsbrädan som säger att motorservice erfodras snarast.
Varför har jag fel i listan om allt verkar ok?
Jag försöker resetta felen i VIDA men hittar inte knapparna??
Läser mig till vart de ska vara på forum men så funkar inte mitt VIDA tydligen..

Diagnostics tab, then Fault Trace tab . You will see a schematic of the car
There are 4 tabs underneath. (initial state/selected CSC/unselected CSC/ and delivery)
Click on delivery
At the bottom left of the window you will see 'erase all'

I programet för att läsa av aditiv nivån står även något om att man måste resetta error efter att man gått igenom proceduren:
Senast redigerad av 2 MickeBMickeB, redigerad totalt 0 gång.
Om du har dragit ner bilden i "botten" så är det lite galet, knapparna är absolut längst ner på sidan .
Kanske skall prova med en annan upplösning på bildskärmen.

En annan sak när du lääger ut bild så dölj ch numret för att inte visa "allt" :lol:
Om du har dragit ner bilden i "botten" så är det lite galet, knapparna är absolut längst ner på sidan .
Kanske skall prova med en annan upplösning på bildskärmen.

En annan sak när du lääger ut bild så dölj ch numret för att inte visa "allt" :lol:
hehe.. någon robot på internet som kommer börja skicka reklam till min display i bilen framöver då antar jag? :oops:
(Raderade bilderna)

Instalerat om några gånger o fick det att fungera på en annan dator.
Den har en annan display så kanske!?

Så nu ser jag knapparna och har kunnat radera felkoderna.
MEN dom kommer tillbaka.. !

Det givna svaret borde ju vara att något är trasigt men jag har inte fått någon bild av att VIDA är ett särskilt genomarbetat program så innan jag ger mig på att byta tank tänker jag anta att något annat är fel.. typ att jag bara gör allt i fel ordning i VIDA tex.

Något jag inte förstår är att jag med lyckat resultat kan köra alla tre program för aditivet under Vehicle Communication. Felkoderna är sen borta men kommer strax tillbaka när jag startar om bilen.

Är det jag som gör fel i VIDA eller ÄR det fel på min aditiv sensor?
Jag har tagit lös kontakten på tanken o den ser jätte fin ut. Inget rost och inget smuts.

Se bild:
v50error.jpg
v50 additiv
v50error.jpg (295.9 KiB) Visad 3875 gånger
leiwi skrev:
leiwi skrev:Lit lurigt är det .
Om du läser av nivån , vad säger den då?

När jag läser av nivån så säger den 15/15 och beter sig så som den ska.
3ggr omstart o nedräkningar.

Uppdatering:
Kom precis in efter lite labboreing.
Jag resterade påfyllningen igen UTAN att läsa av nivån efteråt och då försvann felkoden och har inte kommit tillbaka ännu.

Någon har nämnt att nivåmätaren egentligen inte riktigt mäter som tex en bränsletanksmätare utan bara räknar ner.
Svårt att förstå vad nivå-mätnings funktionen gör i detta scenario dock.. samtidigt som nivåmätningsfunktionen är en konstig grej om allt bara är en räknare.

Min teori är att VIDA inte är riktigt 100 helt enkelt.

Får se om det fungerar i längden, rapporterar här framöver.
Hoppas oxå det kan hjälpa någon annan.
Jag har återställt additivnivån på min Volvo V70 1.6 D från 2009. Felkoden försvinner efter att jag har återställt tanknivån, men dyker upp igen direkt när jag startar bilen på nytt. Vad kan orsaka detta?

Får dessa felkoder: ECM-P193200 Fuel Additive Level Low - ADM-P192229 Fuel Additive Level Circuit - General Signal Failures- Signal signal invalid.

Din svärfar väljer alltså hellre […]

När servades bilen sist? Det brukar de byta p[…]

Ja hade lös CEM men den såg bra ut men […]

Skumpump till punktering

Hej på er. Undrar om en sån där p[…]