- fre 26 sep 2014, 11:43
#901798
Volvo V50D med 2.0 PSA-motor 24.000 mil
Har läst runt lite på forumet men inte hittat ett användbart svar på frågan om vad det är som gör att bilen plötsligt har ökat i bränsleförbrukning.
Bilen går mer eller mindre alltid på landsväg (dvs 98%) av användningstiden. Helt omotiverat har förbrukningen ökat från strax under 5.0 till numera närmare 7,0/l/100km. Felkoder är utlästa och inga finns lagrade.
Vet erfaringsmässigt att tryckgivaren till partikelfiltret sätter en felkod om det är fel på denna.
Läste i ett inlägg om ett stag (?) som sitter i samband med gasspjället kan lossna. Detta styr - vad jag har förstått - fyra ventiler, men vilka ventiler och till vad?
Enl. Volvo ska det bytas partikelfilter vid just 24.000 mil, men detta är endast Volvos rekommendation och ingen absolut sanning. Eolysvätska har påfyllts enl. Volvos underhållsschema och systemet har nollats.
Bilen verkar inte regenerera onormalt men vid körning kan det ibland rycka till lite grann.
Vill inte gå och köpa partikelfilter i onödan och inga övriga delar heller.
Har hört talas om att det går att köpa ett medel som fylls direkte i partikelfiltret och som ska vara ett effektivt rengöringsmedel. Finns det någon som har erfarenhet av detta medel?
Tacksam för alla uppslag, svårt att gå vidare utan felkoder då det lätt spårar ut till en ren gissningslek ;-//
Har läst runt lite på forumet men inte hittat ett användbart svar på frågan om vad det är som gör att bilen plötsligt har ökat i bränsleförbrukning.
Bilen går mer eller mindre alltid på landsväg (dvs 98%) av användningstiden. Helt omotiverat har förbrukningen ökat från strax under 5.0 till numera närmare 7,0/l/100km. Felkoder är utlästa och inga finns lagrade.
Vet erfaringsmässigt att tryckgivaren till partikelfiltret sätter en felkod om det är fel på denna.
Läste i ett inlägg om ett stag (?) som sitter i samband med gasspjället kan lossna. Detta styr - vad jag har förstått - fyra ventiler, men vilka ventiler och till vad?
Enl. Volvo ska det bytas partikelfilter vid just 24.000 mil, men detta är endast Volvos rekommendation och ingen absolut sanning. Eolysvätska har påfyllts enl. Volvos underhållsschema och systemet har nollats.
Bilen verkar inte regenerera onormalt men vid körning kan det ibland rycka till lite grann.
Vill inte gå och köpa partikelfilter i onödan och inga övriga delar heller.
Har hört talas om att det går att köpa ett medel som fylls direkte i partikelfiltret och som ska vara ett effektivt rengöringsmedel. Finns det någon som har erfarenhet av detta medel?
Tacksam för alla uppslag, svårt att gå vidare utan felkoder då det lätt spårar ut till en ren gissningslek ;-//
Allt som bärs in i ett hem måste någongång och på något sätt ut därifrån igen...