NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har ingen erfarenhet med den motorn, men har haft/har 2 st V50,(se signatur). Det är trevliga och tillförlitliga bilar. Det enda jag kan se som en liten nackdel på den bil du skall titta på, är utrustningsnivån. Det verkar vara en Kinetic, så du har inga xenonljus bland annat om det inte är extrabeställt.
Tror ni det är ett bra köp? Är den värd 59 papp? Något speciellt man ska kolla på/lyssna efter när man provkör?
Bilpriser.se är alltid en barometer om du har regnr som i det här fallet, priset ser åtminstone rimligt ut i förhållandet till andra gjorda affärer.

2.0d är en trevlig motor (men har dyra partikelfilterbyten som ska vara utförda), men säger som SvenB, lite snålt med utrustning, finns gott om begagnade V50 så varför inte försöka hitta en Momnetumutrustad med xeonljus etc. Läser om många som ett par veckor efter köpet upptäcker att det inte finns aux eller blåtandskoppling för att ansluta mobil etc. Kinetic har bas-stereon Performance så om du är minsta intresserad av musik/ljud så leta åtminstone efter en med High Performance (tryck av/på on/off knappen så står det vid uppstartsbilden i displayen)

Hittar du ingen med mindre mil på mätaren? Om du vill ha en diesel antar jag att du kommer köra mer än 1500mil om året? Om två år har den passerat 30000mil... den tuffar säkert många mil till men milen sliter på det mesta, större risk för kommande reparationer.
Om en bensinare kan vara intressant kan du hitta en som rullat hälften!

Här är en som dessutom har ett standardfel - sprickor i T-Tech klädseln, den har en förmåga att spricka, se förarsätets vänstersida.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... ?ca=17&w=3

Det dyra partikelfilterbytet borde vara gjort vid 12000mils och 24000mils servicarna.
Sedan det vanliga, missljud, läckage, kolla att kopplingen känns OK efter så många mil, kvitton på reparationer, servicebok, sliten vindruta.
Har en 2 år äldre V50 2.0D som jag är rätt nöjd med trots lite strul med generator, EGR och tryckgivare till partikelfiltret.

Det här är en långmilare och det finns ett par detaljer du bör kolla upp.

- Be att ägaren kör diesel tillsatsvärmaren så du vet att den funkar. Vid dessa mil kan den rentav bytas till en ny för över 10000 kr. Utan fungerande värmare får man sämre värmekomfort vintertid och bor du i delar av landet där det blir riktigt kallt så är dess funktion ett måste.

- Vid 24,000 mil skall enligt service intervallet partikelfiltret bytas och eolys additiv fyllas på. Kostnad för att fixa det kan hos Volvo ligga på 8-10000 kr. Gör du det själv klarar du dig på runt 5000 kr. Eolysen är viktigast då partikelfiltret sotar igen snabbt om tanken är tom.

- Hissa upp bilen och kontrollera hjullagren.

- Kolla att nedre kanten på bagageluckan inte tar i stötfångaren när man stänger. Lacken kan skavas bort och rosten kommer omgående. Ser dock ut att vara ok.

- Om det är Xenon, kolla att automatiska höjdregleringen funkar genom att ställa dig på dragkroken. Kan behövas nån person till som sitter i bagaget samt någon som kollar att lyset justeras. Finns ev manuell justering t.v. om ratten som kan prövas också.

- Kolla att spolarfunktionen funkar för lyktorna också.

- Vid provkörning bör momentan förbrukning vid 80 med högsta växel på plan landsväg pendla mellan c 0.4-0.5. Läs även av ackumulerad snittförbrukning, kan dock nyligen vara nollställd och varierar då snabbt om man gasar på på motorvägen.

- Gillar du att lyssna på musik så är High Performance stereon ett måste.

- Ta med multimeter och kolla batteriets vilospänning innan du startar, bör ligga på över 12,6 V. Batterierna sliter ont om man använder tillsatsvärmaren mycket via timer och direktstart

- Om du har tillgång till Vida och en laptop så ta med och kör en analys på ev felkoder som ligger i bakgrunden.

- Vinterdäck? Drar iväg minst 8000 till med fälgar, snart är det ju krav för att få köra.

Slutligen, är inte partikelfiltret och eolysen fixad vid 24000 mila servicen så skulle jag inte ge mer än 50,000, 2 tusen lägre om batteriet verkar dåligt.

I övrigt ser bilen fin och välvårdad ut. Vit är lättsam färg att hålla snygg.

EDIT; Redan inne på 8e ägaren (senaste bytet i augusti ). Kan iofs gått som leasing första åren och då blir det 3e ägare när förste privatperson köper den. Jag skulle iaf backa med så många ägare, är alla servicestämplar från samma verkstad kan det vara fejk. Att 8 ägare skulle serva bilen på samma ställe har jag lite svårt att tro på. Bilen är fnv avställd så du lär inte kunna provköra den på landsväg innan den ställs på.
Provkörning görs med grönskylt, bilen står på firma så det är inga problem.

Bilen har xenon trots att det är en Kinetic

För mig skulle dealbreakern vara huruvida det finns dokumenterat (ordentligt!) att både kamrem och partikelfilter är utbytt vid 24.000 mil. Börjar säljaren prata om att "filtret är tvättat" eller dylikt skulle jag backa.

8 ägare skrämmer mig ingenting. Det är en gammal bil och vid varje ägarbyte är det inte ovanligt att bilar skrivs över mellan firmor och finansbolag utan att ställas på. Det viktigaste är vilka ägare bilen haft, inte hur många.
Hej!

biljäveln såldes framför näsan på mig.. så jag får kika efter något annat.

Jag vill ha dieselbil.

http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_V5 ... ?ca=13&w=2

Vad tror ni om den? Halva priset mot tidigare bil.. men den har en jävla massa mil på mätaren. Bör man va orolig?

Jag vill ha en bil som är hyffsat billig i inköp, 20-60K typ, billig i drift och skatt, och dragkrok.
Jag bryr mig inte jättemkt om det är bra ljud i bilen eller om de finns AUX.
Ska endast ha den som bruksbil, inte åka o ragga brudar och dunka plåt.
Sen får ju bilen gärna ha lite fina fälgar och se OK ut.

Hur är det med denna äldre versionen av V50 när det kommer till service gällande partikellfilter, additiv och kamrem?
Annonsen finns ju kvar på den du tittade på först. Men denna bil är ju före "facelift". Det är ganskator skillnad på den. Men övrigt som partikelservice, kamrem och annat är det samma. Men jag tror, utan att ha sett bilen, att det är "servicevarning" på en bil som gått 36.000 mil.Sista stämpeln är ju också vid 34.000 mil. Då skall den in på 36.000 nu, och det är en stor service med byte av partikelfilter och påfyllning av vätska bland annat.
SvenB skrev:Annonsen finns ju kvar på den du tittade på först. Men denna bil är ju före "facelift". Det är ganskator skillnad på den. Men övrigt som partikelservice, kamrem och annat är det samma. Men jag tror, utan att ha sett bilen, att det är "servicevarning" på en bil som gått 36.000 mil.Sista stämpeln är ju också vid 30.000 mil. Då är den inte servad sedan dess.
Hej

Ja, dom har inte hunnit ta bort annonsen ännu. Pratade med försäljaren.

Additiv ska väl fyllas var 6000:e mil och den har gått 36000. 6x6 = 36. Står att den är nyservad så den kanske är bytt precis.
Kamremmen borde ju bytas vid 36,000 mil med om det är byte var 12,000 mil..

Vet inte om det är att han inte tagit kort på sista servicen bara.. får ringa o kolla.
Vi skrev om varandra. Den är servad vid 34.000, jag missade en sida. Men inte vid 36.000 enligt serviceboken. Så min "servicevarning" kvarstår. Den bilen blir inte billig om du skall lägga 10-15.000, eller mer, i service direkt.
Alla 1,6d och 2,0d med PSA (Peugeot/Citroengruppens dieslar) har i Volvo schemalagda filterbyten med 12000mils intervall (men inte om motorn sitter i en Peugeot/Citron!!), additiv ska fyllas på efter var 6000:e mil.

När man snor runt på blocket efter V50:s i din prisklass känns diesel inte som ett alternativ, kör du så mycket att du kan inte kan räkna hem en bensinare i stället? då kan du hitta en som gått 10-12k för samma pengar. Dessutom mindre strul även över 20k, betydligt mindre felkällor än en komplex dieselmotor med kringutrustning...

Själv hade jag aldrig köpt en bil med +25k på mätaren - finns ingen anledning med det utbudet av begagnat som det finns idag. (Kanske är nojig och det visst finns bilar som rullar det tredubbla utan problem, men varför chansa...)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]