NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Folkens.
Har inte hittat vad jag söker, och startar därför en ny tråd.

Här under har jag satt in två motorkoder.
- B4184S8 / B4184S11 -
Dom som slutar på S8 er 1.8 Flexifuel, den som slutar på S11 er 1.8 bensin, som för övrigt sitter i min bil, skuren -grundat en större oljeläckage.
Min bil er en station car, en V50, 1.8 bensin fra 2006 (Prod. Sept 2005)
Nu skal jag byta motor och hittar begagnat, men den har gått långt. Ser nu flära S8 motorer till en förnuftig peng.
Jag har läst en del och hittat information om at Flexifuel´n har samma motor -Ref B4184S8 - sätt bort i från at den är/har "nickel förseglat förbränningsrum" (Kommer inte på det korrekte namnet ; )
Utöver detta, som inte har direkte betydning då jag bara er ute efter motorn, har Flexi´ en liten dator/chip i bränslepumpen som läser av mängden E85/bensin till emu´n, den har större injektorer da E85 motorer kräver ca 30% mera bränsle, andra fuel-rails, Ac/dc konvertera, andra bränsleslangar/rör och en värmer som sitter i den ena vattenpluggen. -Kan vara något annat smått som inte är nämd här... :shock:

Så min fråga lyder:
-Kan jag byta dessa motorer rakt av utan bekymmer?? ?:-/

Har ringt till flera Volvo makaniker´e, men de vet inte og vill inte hjälpa med att hitta info på området.

Jag har inte hört vad det vil kosta hos Bilia/Volvo. De kommer oansätt med sinnessjuka priser, så då är det bättre at göra jobbet själv.
För skojs skull vil ja´nämna, priser i SKR inkl transport;
1) Generatorbyte: Bilia = 4900,- Köpte ny generator (finns två olika 90/120 amp) på Ebay i England. Kostade 1200,- och 2,5 timmar.
2) Hjullager fram: Bilia = 4300,- pr sida. - Köpte via bilmekonomen 1850,- pr tsk och 3 timmar (lånade lift och press av grannen gratis)
3) Elektonisk styrservopump: Bilia = 9.000 med ny del, 7.450,- med begagnat del. Köpte lättare begagnat far Harrys i Malmö, via Bildelsbasen for 2.000,- och brugte 3 timmar(+1 dag) Jag plockade med fel del, en pump till en flexifuel, én (1) av kontakterna hade annan kontakt, annars passade alt. Bilen fikk stå på bokk over natten.
4) Fjädring bak: frågade aldrig Bilia, men köpte via Bildelsbasen for 400,-/par. Tok ufattelige 20 minutter till båda sidorna. :wink: :shock: :lol:

Vet nån´ om det finns olika kontakter på dessa motorer, eller annat av betydelse?? Jag vil ägentligen bara satsa och köpa in S8 motorn, men är rädd fär at kontaktens inte är de samma.. (Motoren jag har på handen har samma låda, har kollat. OBS: det finns 5 olika växellådor till min bensinbil )
B4184S8 / B4184S11 -

På förhand tak, - alla posts´er välkomna.. :-)-)
Vh Generalen.
Jag har en V70 2.0F. Det är samma motor, men med lite större borrning. Alltså större cylinderdiameter.
Den har en tankarmatur med växelströmsdriven pump och tankmätare. Möjligen ingår samma etanolmätare som du nämnde i din fråga. Till detta har den ju naturligtvis en DC/AC-converter för att få växelström.
Nickelförseglad förbränningsrum kan vi nog kalla rostfritt? Några fler delar i bränslesystemet är i rostfritt. Jag har inte fått svar i klarspråk, men något säger mig att det finns en luftförvärmning också. Etanol vill ha några tiotal mer värmegrader än bensin för att förbrännas fullständigt.
Alla FFV (alternativbränsle) som säljs i Sverige och säkert hela Norden också, har elektrisk motorvärmare av "doppvärmartyp". Detta för att underlätta start i svår kyla. Min har startat i -27°C utan värmare och jag kör alltid på E85.

Nu vet inte jag, men antar att det är en annan ECU (EMU centraldator?) till FFV-modellerna, Så jag tror att det inte blir så lyckat att bara byta motor. Du behöver nog byta mer enheter. Detta är min gissning.
Men om du hittar en bensinmotor och du inte har någon avgasutsläppgaranti kvar, så kan du ju konvertera en bensinbil om du vill köra på E85. Det är förhållandevis enkelt. http://www.etanol.nu
Detta med avgasgarantin gäller ju i 5 år eller 8000 mil (tror jag?). Antag att du kan åberopa garantin när något har inträffat. Om verkstaden då ser att du har garagekonverterat bilen till E85 kan man kanske få problem. Problemen behöver inte bero på etanolen, men kan någon sätta sig på tvären, så gör dom det bara för att komma undan billigare.

Min motorkod är: B4204S4
Hej Rådlös.

Tack for bra svar.

Ja, det er for mycket jobb med att konvertera.
Jag skal ha ny motor til min V50, og tänkte använda en FF motor i stället. (och bara köra på bensin)

Hittade info om flexi-fuel och dom olika komponenter her:
http://www.volvoclub.org.uk/tech/VolvoB ... xifuel.pdf

Det ligger FF motorer med få mil fra 8.000 kr. Och det er många av dom.
Har bara hittat två bensin motorer, men de har gått långt och är dyrare. (slutar på S11, och inte S8 som FF-motoren)

Intressant at 2.0 FF er samma motor (med större borrning)
Det ska ja söka mera på och om.

Skriv gärna igen hiss du har mera info.
; )

Vh Generalen
@Getsome; -Tack för tipset, det skal jag följa upp på. Cheers.

@Rådlös: Tack för pm. Du har svar med kontakt info. Takker.

Jag poster då jag har mera info om mitt projekt.

Som sagt är alle post velkommen! :D
Mvh Generlen.
Hej.
Nej, har ikke kommet lengre med info om B4184S11 og S8.

Visuelt ser det ut som samma motor, samma fästen (motor och avgas), kontakter, samma låda (MTX75), samma fuel rails etc.
Har en S8 motor på handen, och skal se om jag får längre enn 2 veckor ångerrätt..
Grannen har på toppen fått et renovering jobb på en Amerikaner, så liften er trolig uptagen. Får hitta nytt lokal.
Turen är inte på min sida, men nekar att gi upp. :wink:
B4184S8 (FF) sitter i C30 från 2010 -, i S40 från 04-07, i V50 samma år som V40.
Post gärna hvis ni har nån info, lokal i syd skåne, eller annat.
God afton/dag.
Generalen.
@Generalen: Jeg ser i et av dine innlegg at du har byttet motor din V50 1,8 med motorkode B4184S11.
Kan jeg få spørre hvilken motor du byttet til?

Jeg har samme motor og problem som deg, slik at motoren må byttes.
Det er fortsatt slik at det er flest Flexifuelmotor på bruktmarkedet, og jeg er redd en brukt 1,8L kan ha samme oljeproblem som motoren jeg tar ut.

evt 2,0L ( B4204S3) har samme utvendige mål som 1,8 vet noen om 2.0 Lvil passe rakt inn, uten å bytte ECU eller annet?
Hvis det er ok, ønsker jeg å bytte til en 2,0L da det viker som den har færre problemer enn 1,8.
Her vil det jo også kunne være mulig å bruke en 2,0L Duratec He motor fra en Ford Mondeo eller Focus. Hvis noen har erfaring med å sette inn en slik motor fra en Ford til en volvo S40/V50/C30/V70 er jeg meget interessert i å høre hvordan det gikk, og hvilke problemer som evt dukket opp.

Mvh
Anders
Utan att veta, så säger jag att styrelektroniken i en 1.8 borde inte vara densamma som 2.0. Det kanske är liknande enheter fysiskt, men inställningarna/mappningen är ju olika då motorerna är olika stora (cylindervolymen). Så om du byter till en 2.0 så ta med all elektronik också. Och släng inte det gamla förrän bilen går bra med den nya motorn och elektroniken.
Samma sak tror jag gäller om du skulle hitta en Ford-motor. Det skulle förvåna mig om Volvo och Ford har använt samma "kringutrustning" även om motorblocken är domsamma.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]